Nieuws

"IBM doet een koopje met SPSS"

 

De overname van SPSS door IBM draagt de goedkeuring van de meeste analisten weg. Het productaanbod is nauwelijks overlappend, de prijs niet overdreven en er was amper een alternatief. Meteen rijst weer de vraag hoelang marktleider SAS zijn onafhankelijkheid nog kan bewaren.

De overname van SPSS is een goede keuze voor IBM, daar lijken de meeste waarnemers het over eens. “Voor IBM is dat zowat het laatste ontbrekende element in hun information on demand-portfolio”, meent Forrester-analist James Kobielus. “IBM is zelf waarschijnlijk de eerste om toe te geven dat ze de voorbije jaren minder gefocust waren op de markt van predictive analytics en datamining. Met deze overname hebben ze meteen de tweede grootste speler in de markt binnengehaald, en een behoorlijk pakket trouwe klanten van de SPSS-producten.”

Ook Ovum-analist Tony Baer ziet de zin van de overname in, als aanvulling van hun information on demand-strategie, al heeft hij wel bedenkingen bij die strategie op zich: “Information on demand lijkt wel een vlag voor elke mogelijke technologische lading: in het kader van die strategie heeft IBM het voorbije decennium maar liefst 27 overnames gedaan.”

Beide analisten zijn het er wel over eens dat er relatief weinig overlap is tussen het productaanbod van beide bedrijven. “IBM heeft wel zijn eigen datamining software, Intelligent Miner, maar die zal wel wijken voor de SPSS-software”, meent Kobelius. Alleen voor text mining is de keuze minder evident, oordeelt hij, en hij hoopt ook dat IBM de in-database analytics van SPSS ter beschikking blijft houden voor concurrerende databases, zoals die van Oracle, Teradata of Microsoft.

Concurrentie
Hiermee is de markt van datamining software en vooral ‘predictive analytics’ al sterk afgeroomd. Enkel marktleider SAS Institute blijft nog over als volwaardig leverancier. De andere spelers zijn ofwel gevoelig kleiner (KXEN, ThinkAnalytics) ofwel beperkt tot één sector of domein (Unica, Accelrys). Nochtans zijn de meeste analisten het erover eens dat SAP en Oracle niet zullen achterblijven en ook op zoek gaan naar een geschikte prooi in deze markt. “Vooral voor SAP lijkt dit een streep door de rekening, want zij hadden een sterke partnership met SPSS”, merkt Forrester-analist Boris Evelson op.

 

 

Meteen rijst de vraag of SAS weer het mikpunt van vele overnamepogingen zal worden. “Ongetwijfeld wel,” antwoordt Jim Davis, SAS’ chief marketing officer, “maar daarover zijn er voorlopig geen concrete gesprekken gaande.” SAS overnemen ziet Ovum-analist Madan Sheina trouwens niet zo snel gebeuren: “Ten eerste blijft SAS een niet-beursgenoteerd bedrijf met een CEO en eigenaar (Jim Goodnight, nvdr.) die nog lang niet aan stoppen denkt. Ten tweede zijn SAS’ bedrijfseigen programmeertaal en databasetechnologie zo specifiek dat het voor elke potentiële overnemer een cultureel obstakel en een integratieprobleem zou vormen.” SAS, met een jaaromzet van meer dan twee miljard dollar, zou trouwens heel wat meer kosten dan de 1,2 miljard dollar die voor SPSS wordt neergelegd. “Dat is wel zowat 40% hoger dan de beurswaarde, maar nog steeds een koopje voor een bedrijf dat zichzelf helemaal opnieuw heeft uitgevonden”, aldus Sheina, die verwijst naar de roots van SPSS als synoniem voor statistische software.

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business