Nieuws

Q&A telecom en netwerken: hosting

 

1. Welke soorten hosting zijn er?
Bij hosting plaatst u een toepassing op een server van een derde partij. Zo’n server is permanent met het internet verbonden. U kunt doorgaans kiezen uit een vijftal formules:

Een colocated server is hosting in de ruimste zin van het woord. Hier huurt u als klant in principe alleen een plaatsje in een datacenter. U betaalt voor een plaats in het rack, en meestal ook voor stroom en de bandbreedte. Technische problemen moet u zelf ter plaatse komen oplossen, en u zal ook zelf voor vervangstukken moeten zorgen.

Met een shared server deelt u een server met meerdere klanten en krijgt u een vooraf afgesproken aantal megabytes of gigabytes.

Een dedicated server houdt dan weer het midden tussen een gedeelde server en colocatie. In principe krijgt u een fysieke machine voor uzelf. Op een dedicated machine gaat u zelf de software installeren, u kunt dan ook zelf uw opties kiezen. Als er bij die dedicated hosting ook nog erg veel van het beheer, zoals software-updates, door de hostingfirma uit handen wordt genomen, spreekt men meestal van managed hosting.

Vrij nieuw, ten slotte, is een virtual private server. Daarbij krijgt u een dedicated server, zonder de kosten van de hardware, omdat meerdere virtuele machines op één server kunnen draaien.

2. Wat kan ik hosten?
De meest voorkomende vormen van hosting zijn e-mail en webhosting. Bij webhosting doet u een beroep op een externe machine om uw website, intra- of extranet te huisvesten. Vaak komt daar dan nog een achterliggend content managementsysteem bij. Bij e-mail hosting maakt u gebruik van de mailserver van een derde partij voor de elektronische post van uw bedrijf.

Ook back-ups worden al lang gehost. U verstuurt dan bijvoorbeeld elke avond een kopie van uw data naar het datacenter van de hoster. Als er dan iets misgaat, bijvoorbeeld in het geval van een brand, kunnen kritische bedrijfsgegevens door de externe hoster hersteld worden.

Nieuwer zijn de Software-as-a-servicediensten (Saas). Daarbij draait de hoster de software in zijn datacenter, en loggen uw medewerkers via een browser op dat systeem in. U kunt bijna elke software als dienst verkrijgen. CRM en klantenondersteuning bestaan al het langst als Saas-dienst, alsook HR-software. Nieuwer zijn gehoste diensten voor ERP en BI.
 

 

 

3. Waar moet ik als klant rekening mee houden?
Veel bedrijven die hosting aanbieden, leggen een limiet op ten aanzien van de totale dataoverdracht. Zo mag bijvoorbeeld een site op één maand tijd slechts een aantal gigabytes aan data transfereren, daarna moet de klant bijbetalen voor het extra verkeer. Al zijn er ook aanbieders die voor die datatransfer een vast bedrag aanrekenen. Daarnaast zijn ook de schijfruimte op de server of de grootte van de databank begrensd.

U moet er uiteraard ook rekening mee houden dat al die servers vlot bereikbaar zijn en dus voorzien van voldoende bandbreedte. De nodige bandbreedte voor een server hangt vooral af van het aantal bezoekers (websites) of het aantal gebruikers (webapplicaties).

Voor gehoste software moet u er ook rekening mee houden dat de applicaties vaak minder goed kunnen integreren met uw ‘in-house’ infrastructuur. Ook zult u ze vaak moeten nemen zoals ze is en kunt u ze nauwelijks aan uw eigen processen of behoeften aanpassen.
 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business