Nieuws

Nieuw partnermodel kan (aanwezige) Microsoft-partners bekoren

 

Op Microsofts Worldwide Partner Conference in New Orleans was wellicht de belangrijkste aankondiging voor de partners die over de hervorming van het partnerprogramma. Voortaan zullen strengere eisen worden gesteld om een Gold-certificaat te halen. Maar dat vinden de aanwezige partners geen bezwaar. Wel integendeel.

Het Microsoft Partner Network, zoals het vroegere Partner Program is herdoopt, is op veel manieren gewijzigd. Maar wellicht de belangrijkste aanpassing is dat de lat om een Gold Certified Partner te worden, voortaan een stuk hoger ligt. Om die status te verwerven, moeten de partners binnen het jaar deelnemen aan een Customer Satisfaction Index. Zo wordt klantentevredenheid één van de noodzakelijke criteria om het hoogste certificeringsniveau te behalen. Op iets langere termijn – binnen de 18 maanden – moeten bijkomend ook klantenreferenties voorgelegd kunnen worden.

Die ingreep zal wellicht het aantal Gold Certified Partners gevoelig doen afnemen. Maar dat vinden de in New Orleans aanwezige partners niet erg. “De gedegen partners vormen voor ons geen concurrentie,” meent Serge De Geyter, gedelegeerd bestuurder van Toppower en IT-Care, “maar de cowboys die geen partner zijn maar zich wel zo voordoen, maken het ons moeilijk. Labeling en certificering zijn belangrijke hulpmiddelen om een onderscheid te maken tussen het kaf en het koren.” De Geyter betreurt wel dat nog steeds het onderscheid wordt gemaakt tussen systeemintegratie en bedrijfstoepassingen, zodat partners die zich met een totaalpakket naar de kmo richten, dat niet in hun certificatie weerspiegeld zien.

Wel vinden de partners dat het nog niet volledig duidelijk is wat er de komende maanden precies van hen wordt verwacht. “Het is allemaal nog high level op dit moment, maar de invulling zal de komende maanden wel duidelijk worden. Dat was met het Azure-verhaal ook zo, en nu hebben ze toch ook een model voorgesteld waar de meeste partners zich in kunnen vinden.”

Dat heeft veel te maken met het respect dat Microsoft voor zijn partners aan de dag legt, vindt Dirk Michiels, operations director bij Ferranti: “Microsoft luistert oprecht naar de partners en geeft hen ook de nodige vrijheid. Kijk maar naar IAMCP (International Association of Microsoft Certified Partners): dat is een door de partners opgerichte organisatie die intussen al bijna 5500 leden telt. Microsoft sponsort ons, maar wij bepalen zelf de agenda.”

Tot de andere opvallendste onderdelen van het nieuwe programma behoort Microsoft Pinpoint, een onlinedienst waar klanten op zoek kunnen gaan naar een nabije Microsoft-partner met de voor hen geschikte competenties. Die dienst bestaat al een tijdje en wijst maandelijks meer dan 25.000 klanten naar een geschikte partner. Een gelijkaardige dienst is het Students to Business-programma, waarmee studenten en partners elkaar kunnen vinden voor rekrutering of stages.

Ook de Green Light for Applications site kan de goedkeuring van partners wegdragen. Daar kunnen partners gratis hun applicaties laten testen en – indien goedgekeurd – certificeren.
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business