Telenet wilt Belgische klanten vaste toegang geven tot een resem hotspots in het buitenland. Het zou gaan om een bijkomend abonnement dat nog dit jaar zou worden gelanceerd en dat klanten toelaat om voor een vast bedrag op buitenlandse hotspots te surfen. De operator wil daarmee een alternatief bieden voor de ‘dure datakaarten’ voor mobiel […]

Advertentie

Telenet wilt Belgische klanten vaste toegang geven tot een resem hotspots in het buitenland. Het zou gaan om een bijkomend abonnement dat nog dit jaar zou worden gelanceerd en dat klanten toelaat om voor een vast bedrag op buitenlandse hotspots te surfen. De operator wil daarmee een alternatief bieden voor de ‘dure datakaarten’ voor mobiel internet.

Het bedrijf laat buitenlanders die ons land aandoen, vandaag al op Telenet-hotspots surfen. Maar voor dit nieuwe product wilt de operator de zaken omdraaien. “Het is absoluut onze ambitie om onze klanten in het buitenland een laagdrempelige internettoegang te bieden”, beaamt Telenet-CEO Duco Sickinghe in een interview met Smart Business Strategies, naar aanleiding van hun ICT Jaarboek dat op 20 augustus verschijnt.

iPass
Het mogelijk nieuwe aanbod zal zich richten op Belgische zakenlui die regelmatig in het buitenland verblijven voor hun werk. “Voor hen komt een datakaart in de praktijk dan erg duur uit”, benadrukt Steven Van Den Neucker, director mobility bij Telenet, die bij het project betrokken is. Volgens Telenet gaat het hier om een uniek aanbod, zeker voor ons land. Telenet is in België naar eigen zeggen zowat de enige operator die nog volop de kaart van de hotspots trekt.

De lancering van het nieuwe aanbod is nog voor dit jaar voorzien, vermits het project al in een vergevorderd stadium zit. Aan het eind van de zomer zouden de onderhandelingen worden afgerond. Voor de concrete uitwerking zou Telenet samenwerken met een specialist op het domein van wereldwijde internettoegang. Als mogelijke kandidaat komt een partij als iPass in aanmerking. Dat bedrijf heeft geen eigen netwerkinfrastructuur, maar sloot overeenkomsten met bestaande internetproviders om een soort ‘virtueel’ netwerk te creëren dat meer dan 150 landen omvat.

 

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.