In mei is opvallend veel elektronica verkocht. Uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK Retail & Technology blijkt dat een combinatie van vaderdag, communies en het uitkeren van vakantiegeld een boost geeft aan de retail. Zowel in België als in Nederland blijken consumenten vooral naar elektronica gegrepen te hebben om vader te vieren of communicanten van […]

Advertentie

In mei is opvallend veel elektronica verkocht. Uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK Retail & Technology blijkt dat een combinatie van vaderdag, communies en het uitkeren van vakantiegeld een boost geeft aan de retail.

Zowel in België als in Nederland blijken consumenten vooral naar elektronica gegrepen te hebben om vader te vieren of communicanten van cadeautjes te voorzien. “We zien in België dat in week 19-week 20 (de periode van 4-17 mei) de verkopen op heel wat producten, zoals digitale camera’s, notebooks, GPS, flat TV’s en smartphones) sterk zijn gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar,” zegt Alain Brys, business unit manager IT-Photo-Retail bij GfK. Opvallend is de stijging in de verkoop van notebooks: er zijn 62% meer mobiele computers verkocht dan vorig jaar. Flat tv’s gingen er 55% op vooruit, digitale camera’s 21% en GPS-systemen 10%. Overigens scoorden ook andere cadeautjes goed: er gingen 95% meer expresso machines over de toonbank, en ook de afdeling scheerapparaten goeide fors (+44%).
 
GfK Nederland stelde een soortgelijk koopgedrag vast. Daar vermoedden de onderzoekers dat het uitkeren van het vakantiegeld er voor iets tussen zat. In Nederland werden er in mei 61% meer notebooks verkocht dan een jaar geleden.