Een onderzoek van Sysomos toont een aantal interessante bevindingen over Twitter-gebruikers. Zo blijkt dat de site enorm is gegroeid in de afgelopen zes maanden. Tegelijk blijkt een groot deel van de geregistreerde namen de miniblogdienst niet eens te gebruiken. Een eerste opvallend feit is dat 21% van alle gebruikers op Twitter nog nooit een boodschap […]

Advertentie

Een onderzoek van Sysomos toont een aantal interessante bevindingen over Twitter-gebruikers. Zo blijkt dat de site enorm is gegroeid in de afgelopen zes maanden. Tegelijk blijkt een groot deel van de geregistreerde namen de miniblogdienst niet eens te gebruiken.

Een eerste opvallend feit is dat 21% van alle gebruikers op Twitter nog nooit een boodschap heeft geplaatst. Vaak gaat het om mensen die hun gebruikersnaam alvast hebben geregistreerd, of mensen die er gewoon nooit aan begonnen zijn.

Een vijfde van alle twitteraars doet niet aan microblogging.

Een andere vaststelling is dat slechts de helft van alle gebruikers (49,63%) de microblogdienst actief gebruikt. Dat wil zeggen dat ze minstens één keer in de laatste zes dagen iets hebben gepost. Twitter lijkt bovendien vooral tussen relatief kleine groepen van mensen te gaan. Bijna 94% van alle twitteraars heeft minder dan honderd volgers.

Slechts helft van alle Twitteraars actief

Een minder verrassend feit is dat slechts een kleine minderheid verantwoordelijk is voor de boodschappen op Twitter. Zo is 5% van de gebruikers goed voor driekwart van alle activiteiten. Echt uniek aan Twitter is dat echter niet. Ook sites als Youtube moeten het hoofdzakelijk van een harde kern hebben.

De microblogdienst lijkt op dit moment vooral een jong publiek aan te spreken, al zijn die cijfers slechts gebaseerd op de 0,7% gebruikers die zijn leeftijd toont.

Respectievelijk 31 en 35% van de gebruikers zit in de leeftijdsgroepen 15 tot 19 jaar en 20 tot 24 jaar. Nog eens 15% is tussen 25 en 29 jaar. Al wil dat niet zeggen dat twitteren alleen voor jongeren is weggelegd. Zo startte Facebook aanvankelijk ook als studentensite, maar trekt de site nu vooral 55-plussers aan.

Sysomos heeft nog meer statistieken over Twitter en zijn gebruikers verzameld. Het volledige rapport kun je hier nalezen.

 

Pieterjan Van Leemputten schrijft over de Belgische telecommarkt en volgt de grote telefoonmakers. Hij onderscheidt zin en onzin over sociale media, wat vooral zijn buitensporig facebookgedrag moet verantwoorden. Daarnaast verdiept hij zich af en toe in privacy en beveiliging.