Nieuws

Het computerkot

De afgelopen weken waren er nogal wat seminaries en commerciële acties rond één van de hot topics in de IT-wereld: het datacenter. Ook de media hebben het er om de haverklap over. Een commerciële opportuniteit voor het IT-kanaal zonder weerga. Daar ben ik vast van overtuigd. Maar niet in de vorm zoals het nu loopt.

‘Hoezo?’ vraagt u zich af. Wel, men heeft het over ‘datacenters’. Iedereen in België denkt dan spontaan aan de grote zalen in bedrijven met verhoogde vloeren en massa’s servers. Tientallen, zo niet honderden servers netjes naast en op elkaar gestapeld met airco, back-upcentra zo groot als een huis, en extra serverzalen 100 km verderop, in geval het echte datacenter vernield zou worden. Echt wel iets voor grote bedrijven. Die perceptie zit bij iedereen ingebakken en is er niet uit te krijgen. Wat is het potentieel voor zo’n datacenters in België? Een 50-tal? Als het al zo veel is. Is alle heisa rond datacenters dan nodig? Als er zo weinig concrete opportuniteiten zijn, dan vuur je daar een goed gerichte direct marketingactie op af. End of story.

 

Waarom doet iedereen dan zo veel moeite om op de datacenter-trein te springen? Omdat er wel degelijk een gigantisch commercieel potentieel in zit voor het IT-kanaal. Maar niet zoals we nu bezig zijn. België is voor 99 procent een KMO-land. KMO staat voor Kleine en Middelgrote Onderneming. Hebben die nood aan een datacenter? Ja en nee. Ze hebben geen nood aan een datacenter zoals hierboven beschreven. Ze hebben wel nood aan de datacenterconcepten en -technieken: minder servers, geautoriseerde en georganiseerde toegang tot data, automatische back-ups, en dat van op alle mogelijke devices zoals desktops, laptops, netbooks en smartphones. Die KMO’s spreken echter niet over datacenters. Zij spreken over hun ‘computerkot’. Ik ben er niet zelf op gekomen. Het is een kennis die me zei: “Jan, in de Belgische bedrijven spreken ze meer over ‘ons computerkot’ dan over een datacenter wanneer ze verwijzen naar de enkele servers die hun bedrijf rijk is.” De nagel op de kop.

Toch gaat elke communicatie over datacenters aan deze realiteit voorbij. In heel wat van de presentaties of artikels wordt wel ergens gezegd dat enkele servers ook een soort datacenter vormen, maar het kwaad is dan al geschied. Geen enkele KMO’er heeft zich herkend in de uitnodiging met als titel: ‘Ontdek de voordelen van het datacenter’. De KMO’er tekent niet in voor het seminarie. Gevolg: in de zaal zit de verkeerde doelgroep. Conclusie: alles begint met een juiste communicatie.

In heel het communicatietraject – van titels van artikels, over de uitnodigingen voor de seminaries, tot de presentaties en het verkoopsgesprek, moet de nadruk niet liggen op het datacenter, maar wel op het ‘computerkot’. Op die manier gaat een KMO’er de problematiek herkennen en er geïnteresseerd in raken. Pas wanneer de KMO-markt echt opengebroken wordt, zal de reseller er commercieel beter van worden. Maar als we de communicatie niet snel rechttrekken, riskeren we heel het potentieel van het datacenter, excuseer, het computerkot te verliezen. Dat zou pas zonde zijn.

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business