Sommige resellers geven aan dat door de huidige crisis klanten merkelijk meer materiaal laten herstellen dan volledig nieuwe systemen te kopen. De distributeurs die we raadpleegden stellen echter geen toename van de componentenverkoop vast. Een mogelijke verklaring is dat een toename van de herstellingen gecompenseerd wordt door een daling van de assemblage van volledige […]

Advertentie

 

Sommige resellers geven aan dat door de huidige crisis klanten merkelijk meer materiaal laten herstellen dan volledig nieuwe systemen te kopen. De distributeurs die we raadpleegden stellen echter geen toename van de componentenverkoop vast. Een mogelijke verklaring is dat een toename van de herstellingen gecompenseerd wordt door een daling van de assemblage van volledige systemen door resellers.
 
Het zou niet onlogisch zijn dat in het huidige economische klimaat mensen een wat oudere computer eerder laten herstellen of upgraden dan hem zomaar ineens te vervangen door een nieuwe. Voor de reseller zou dit zelfs een gunstig gevolg van de crisis kunnen zijn, aangezien er met herstellingen meer marge te halen valt dan met het verkopen van nieuwe computers.
 
In de praktijk bevestigen enkele resellers inderdaad deze trend. “Wij merken dat de verkoop van nieuw materiaal gedaald is, maar de herstellingen gestegen”, beaamt Steven Van Hoeke van All In One Systems. “Op herstellingen zit een langere verwerkingstermijn dan op verkoop, waardoor het ook normaal is dat de marge daar hoger is.” Ook bij Spizzy worden duidelijk meer herstellingen gevraagd, constateert Mike Veeckmans: “Tenzij het verschil tussen herstellingskost en nieuwprijs te klein is natuurlijk. Maar ik stel wel vast dat het aantal herstellingen bij ons makkelijk met 30 à 40% gestegen is. Positief is dat dit meer marge oplevert: op onderdelen hebben we sowieso al wat meer marge, en daar komen dan natuurlijk nog de werkuren bij.”
 
Niet alle resellers noteren echter een stijging van de herstellingen. “Ik heb niet de indruk dat we meer moeten herstellen”, stelt Danny Wullaert van Alfa Solution. “Dat komt volgens mij omdat herstellen in heel wat gevallen economisch niet verantwoord is. Neem een laptop: met de diagnosekost die fabrikanten vragen en de personeelkost van een technicus is het vaak nauwelijks voordeliger om te laten herstellen dan om met de huidige lage prijzen nieuw te kopen.”

 

 

Distributeurs
Opmerkelijk is dat de toename van herstellingen bij de distributeurs niet tot een grotere afname van componenten leidt. Xavier Cabes, general manager van 2BY2, ziet het zo: “Wij ervaren wel een stijging voor componenten, maar die wordt eigenlijk weer afgevlakt. Er zijn immers ook resellers die om kosten te besparen geen eigen assemblage meer doen. Zo kunnen ze een paar technici ontslaan die op jaarbasis toch een aanzienlijke kost vertegenwoordigen. Om dit op te lossen werken we eraan om onze dealers een geassembleerde computerlijn te kunnen aanbieden.”
 
Bij Unit schetst Eddy Stans een gelijkaardig verhaal. “We horen inderdaad van sommige klanten dat de consument eerder naar herstellingen neigt dan meteen te investeren in nieuwe apparatuur. Ik heb ook wel de indruk dat er meer onderdelen en componenten worden aangekocht, maar anderzijds zijn dan weer de eigen assemblages door resellers toch wat stilgevallen.” Ook Unit speelt hier op in door zijn resellers een lijn geassembleerde Boxxed-pc’s aan te bieden.
 
Bruno Verhaeghe van BAS Distribution ziet ronduit een achteruitgang van de componentenverkoop. “We zijn van oudsher nogal gespecialiseerd in componenten. De waarheid is dat in deze laagconjunctuur de componentenverkoop nog harder ineenstuikt dan die van kant-en-klare producten.” De hoofdreden hiervoor is volgens Verhaeghe het succes van notebooks en netbooks. “Mensen vervangen hun desktops hoofdzakelijk door notebooks en netbooks, en hun mediacenter pc’s door mediaplayers, gameconsoles en nieuwe toestellen zoals de EEEtop/box.”
 
“Maar vergis je niet, de herstel- en upgrademarkt is altijd al een grote en interessante markt geweest”, nuanceert Verhaeghe. “Geheugen, interne harde schijven, moederborden en videokaarten behoren nog altijd tot onze best verkopende producten.”
 
Ook bij het Brusselse kantoor van Express Group, een online distributeur gespecialiseerd in onderdelen, liet men ons weten dat er geen cijfers zijn die aantonen dat de onderdelenverkoop in 2009 zou zijn toegenomen.

 

Advertentie