De nieuwe iPhone toont aan dat Apple in de richting van “managed devices platform” beweegt, stellen analisten van OVUM. Niet langer zullen features van het toestel zelf de doorslag geven, maar wordt het managen van data en services op een mobiel platform een verkoopsargument. De nieuwe versie van Apples populaire smartphone, de iPhone GS, heeft […]

Advertentie

De nieuwe iPhone toont aan dat Apple in de richting van “managed devices platform” beweegt, stellen analisten van OVUM. Niet langer zullen features van het toestel zelf de doorslag geven, maar wordt het managen van data en services op een mobiel platform een verkoopsargument.

De nieuwe versie van Apples populaire smartphone, de iPhone GS, heeft naast een aantal hardware-updates ook een deel nieuwe services aan boord. Zo wordt “find my phone” een optie waarbij een verloren toestel via een website van Apple kan worden gelokaliseerd. En als dat niet lukt, dan kan met “remote wipe” het apparaat vanop afstand worden gewist.

Ook de App Store, waar toepassingen kunnen worden aangekocht, toont aan dat mobiele apparaten steeds meer op services dan op hardware het verschil moeten maken.

“De nieuwste versie van de iPhone is een bijkomend bewijs dat Apple in de richting van ‘managed device platforms’ beweegt”, stelt OVUM-analist Adam Leach. “Dat creëert een onderscheid tussen toestellen die actief worden gemanaged door de OEM’s, de mobiele operatoren, internetbedrijven en retailers enerzijds, en toestellen die zo’n ondersteuning niet hebben anderzijds.”

De analist stelt verder dat de App Store een idee van Apple was, maar nu zijn ook Nokia, Google, Microsoft en co op die kar gesprongen. “Maar dat zal het bereik van smartphones enkel maar vergroten”, aldus nog Leach.

 

 

Advertentie