Open Text versterkt positie in markt voor content management

 

Met de overname van concurrent Vignette versterkt Open Text zijn positie als grootste onafhankelijke leverancier van content managementsystemen. Een markt die steeds meer wordt gedomineerd door grote platformspelers zoals IBM, Oracle, EMC en Microsoft, en waar Open Text als laatste overblijft. Maar hoelang nog?

Humo
Open Text mag zich als softwarebedrijf dan wel enkel specialiseren in content management, toch heeft het al heel wat overnames op zijn palmares. Naast Hummingbird en Gauss werd de voorbije jaren ook Red Dot ingelijfd, dat zich specialiseerde in web content management en in ons land voor de sites van Humo en Eandis wordt gebruikt. Deze keer is concurrent Vignette aan de beurt, een bedrijf met 700 werknemers waar 310 miljoen dollar voor wordt neergeteld.

Vignette is een van de klassieke namen in web content management. Het bedrijf kon in ons land ooit onder meer Concentra tot zijn klanten rekenen. Maar intussen is het een aanbieder die zich de laatste jaren toch vooral terugplooide op de Amerikaanse markt. In onze contreien is Vignette niet meer dan een relikwie van de dotcom-hype van tien à vijftien jaar geleden. In het jaarlijkse Belgische overzicht van zusterblad Smart Business Strategies van de belangrijkste spelers voor web content management werd Vignette daarom zelfs niet meer vermeld.

Recessie
Met de overname versterkt Open Text zijn positie als sterkste onafhankelijke leverancier van content managementsystemen. OpenText is bovendien zowat de enige grote ECM-speler die nog overgenomen kan worden, wat een risico lijkt voor klanten. Vooral SAP wordt door waarnemers wel eens als overnamekandidaat aanzien.

Bovenal moet deze overname het bedrijf helpen in zijn overlevingsstrijd tegen de machtige platformspelers zoals IBM, Oracle, EMC, Microsoft en HP die zich intussen ook volop richten op de markt voor content managementsystemen. Want dat het hier vooral om een defensieve overname gaat, staat buiten kijf. “Er is te veel overlap (tussen Vignette enerzijds en Open Text en Red Dot anderzijds, nvdr) om deze deal enkel voor de functionaliteiten te rechtvaardigen”, aldus Susan Clarke, senior research analyst bij Butler Group. Volgens haar heeft de acquisitie alles te maken met het slechte economische klimaat. “Open Text zag zijn nettowinst over het tweede kwartaal van 2009 met 93% terugvallen. De tijd is gekomen om zich extra te wapenen tegen een langdurende recessie”, stelt Clarke.

 

 

Het succes van deze nieuwe overname zal overigens nog afhangen van hoe Open Text met zijn nieuweling omgaat. “Als het de bedoeling is om het Vignette-merk te dumpen, net zoals het bij sommige eerdere overnames heeft gedaan, is dat een gevaarlijke strategie”, vindt ze. “Misschien kunnen ze bij Open Text leren van hun fouten toen ze de Hummingbird-producten wilden stopzetten. Tot hun klanten in opstand kwamen en ze van die strategie moesten afstappen.”

Als de overname ook nog een andere zaak bevestigt, dan is het wel dat het alsmaar sneller gaat in de markt voor grotere web content managementsystemen. Het Nederlandse Tridion ging intussen over naar het Britse SDL, terwijl onlangs Interwoven werd ingelijfd door Autonomy, specialist in zoektechnologie. Vignette is dus de volgende in het lijstje. 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business