Op dinsdag gaat in Las Vegas het hoogfeest van virtualisatiespeler Citrix van start. En het belooft een speciale editie te worden, want het bedrijf blaast dit jaar 20 kaarsjes uit. Uitdagingen zijn er ook, want rivaal VMware moet nog steeds worden overwonnen. Tijdens de eerste dag van het event, dat in het gigantische MGM Grand […]

Advertentie

Op dinsdag gaat in Las Vegas het hoogfeest van virtualisatiespeler Citrix van start. En het belooft een speciale editie te worden, want het bedrijf blaast dit jaar 20 kaarsjes uit. Uitdagingen zijn er ook, want rivaal VMware moet nog steeds worden overwonnen.

Tijdens de eerste dag van het event, dat in het gigantische MGM Grand Casino plaatsvindt, speechte Mark Templeton voor de channelpers over mogelijkheden voor zijn bedrijf. Want virtualisatie, zo weet de CEO, kan de kosten naar beneden trekken en zo een dam opwerpen tegen de moeilijke tijden die ondernemingen moeten trotseren.

Datacenters worden steeds meer een ‘delivery center’, een grote pool waaruit computing kan worden aangeboden aan de eindgebruiker. Hier in Vegas wordt het ook wel de “Googlization van IT” genoemd.

Maar dat is exact het standpunt dat de grote aartsrivaal, VMware, er ook op nahoudt. In Cannes stelde dat bedrijf een maand geleden vSphere voor, een geheel aan virtualisatieproducten dat net doet wat die ‘Googlization’ inhoudt: een pool van computing resources creëren.

Het valt af te wachten hoe Citrix die sprong vooruit van VMware zal counteren. David gaf Goliath in elk geval lik op stuk, de dag voor VMwares hoogfeest in Cannes begon. Toen deelde Citrix immers mee dat het zijn hypervisor, Xenserver, gratis gaat weggeven. Op Synergy 2009, dat op dinsdagochtend officieel van start gaat, zal het bedrijf ongetwijfeld andere konijnen uit de hoed toveren.

IT Professional is ter plaatse en brengt live verslag uit.
 

 

Advertentie