Op zijn ‘Executive Partner Briefing’ kwam de Japanse printerfabrikant Oki met getemperde ambities: vasthouden aan de marktpositie die het heeft, binnendringen in een aantal verticale sectoren, maar bovenal proberen zijn partners te helpen overleven. De immer minzame en openhartige algemeen directeur van Oki Benelux, Frank Akihary,schetste een somber beeld van de Belgische markt. “De Europese recessie […]

Advertentie

Op zijn ‘Executive Partner Briefing’ kwam de Japanse printerfabrikant Oki met getemperde ambities: vasthouden aan de marktpositie die het heeft, binnendringen in een aantal verticale sectoren, maar bovenal proberen zijn partners te helpen overleven.

De immer minzame en openhartige algemeen directeur van Oki Benelux, Frank Akihary,schetste een somber beeld van de Belgische markt. “De Europese recessie is in België begonnen, al acht of negen maanden gaat de markt hier achteruit. Voor het fiscaal jaar 2009, dat op 1 april begint, houdt Akihary rekening met een omzetverlies van 3 miljoen euro, van de 13 miljoen die in 2008 werd gerealiseerd, naar 10 miljoen in 2009. Oki wil in België 9800 machines verkopen, ook dat is een daling, met 15%. Want Oki schat in dat de hele markt er fors op zal blijven achteruitgaan.
Toen Akihary vorig jaar op 1 april aantrad bij Oki had hij drie ambities: de nummer 3 worden in de markt voor kleurenprinters, een toonaangevende speler worden in de A3-kleurenmarkt en via marktallianties verder doorbreken in het KMO-segment. Afgaande op marktcijfers van IDC die Akihary aan zijn partners presenteerde, is hij alvast in die ambities geslaagd: op de kleurenmarkt prijkt Oki in aantal verkochte eenheden effectief op de derde plaats, na HP en Samsung. Op de A3-kleurenmarkt nestelt het bedrijf zich zelfs op de tweede plaats. Voor dit jaar zijn de ambities voorzichtig: de nummer 3-positie vasthouden is de belangrijkste doelstelling, naast het zorgen voor voldoende volume en winstgevendheid voor zijn partners. “Daarom gaan we ons resellerkanaal dit jaar zeker niet uitbreiden, we gaan alle tijd en energie steken in de partners waar we al jaren mee samenwerken.”

 

Marketing initiatieven

In recessies moet je volgas gaan, meent Akihary, en daarom pakt het bedrijf uit met een heleboel marketing initiatieven. Zo komt er een uitgebreide advertentiecampagne (print en online), en wordt er aan direct mail gedaan. Oki wil zich als een sterk merk positioneren, en wil in de eerste plaats met kleur geassocieerd worden. Dat vertaalt zich in een nieuw logo in de vorm van een hand met alle kleuren van de regenboog, plus een nieuwe baseline, ‘touched by Oki’. Met dat sterke kleurenimago wil Oki doordringen in een aantal nichemarkten, zoals de grafische sector, bij architecten, interieurspecialisten en tuinarchitecten en de immobiliënsector.  Ook een speciale site (zie www.evenkleurproeven.nl) moet daarbij helpen. Om sceptici over de streep te trekken, introduceert Oki een gratis proefplaatsing: klanten kunnen een toestel een week lang gratis gebruiken. Oki is er van overtuigd dat deze test voldoende zal zijn om klanten overstag te laten gaan.
 
Als ondersteuning naar de resellers toe lanceert de printerfabrikant het Oki Centre concept, waarbij een reseller zijn winkel een grondige Oki-facelift kan geven, met vlaggen, raamstickers,wall displays, roll-up banners en nog meer marketing materiaal. Voorwaarde is wel dat een reseller dan het volledige gamma van Oki aanbiedt en dat ook technisch ondersteunt. TCC en Van Heukelom namen alvast de beslissing om Oki Centre te worden. Oki wil eveneens prominenter aanwezig zijn op de websites van resellers, een automatische link naar pagina’s op de site van Oki. “Prospects zoeken altijd eerst op de site van de leverancier,” zegt Benelux marketing manager Marja Dieben. “Gaan ze om de aankoop te doen op de site van een reseller kijken, dan vinden ze niet dezelfde informatie.” Met een automatische feed van content wil Oki er voor zorgen dat de reseller over volledige en recente informatie beschikt. [email protected] uit Westrozebeke installeerde alvast een dergelijke microsite op zijn eigen website.
 
Op het partner event lanceerde Oki ook zijn nieuwste topproduct, de MC860. Akihary noemde dit “elegant lichtgewicht” het ‘Trojaans paard’ in de markt van de multifunctionals. Deze A4 en A3-multifunctional kreeg zowel een interessant prijskaartje (‘A3 voor de prijs van A4’) als mooie marges voor de reseller mee.
 
De producten van Oki worden verdeeld door Tech Data, Ingram Micro en Copaco. Voor deze laatste ziet Akihary wel een nieuwe rol weggelegd. “Met twee broadliners hebben we genoeg, we willen dat Copaco zich toelegt op niches zodat we daar kunnen groeien.” Akihary noemde met name de markt van A3-printers en van multifunctionals. “Die ervaring hebben ze opgedaan met Xerox, en we willen dat zij die markten nu voor ons openbreken.”