berekenen van winst

Om de effectiviteit van een marketingcampagne te meten gebruikt men vaak de ROI als KPI. Dit is echter niet de enige mogelijkheid om het succes van je marketingcampagne te meten. Er zijn ook berekeningen zoals de ROAS of ROMI die je hier voor kan gebruiken. Hieronder leggen we uit wat de drie verschillende berekeningen juist […]

Advertentie

Om de effectiviteit van een marketingcampagne te meten gebruikt men vaak de ROI als KPI. Dit is echter niet de enige mogelijkheid om het succes van je marketingcampagne te meten. Er zijn ook berekeningen zoals de ROAS of ROMI die je hier voor kan gebruiken.

Hieronder leggen we uit wat de drie verschillende berekeningen juist betekenen.

ROI of return on investment

Met de ROI meet je de winst of het verlies dat je op een investering maakt ten opzichte van het geïnvesteerde bedrag. Bij de ROI kom je dus te weten of het rendement de investeringen waard zijn. Het toont algemene resultaten die niet gespecifieerd zijn voor de bepaalde kosten.

ROMI of return on marketing investment

De ROMI-waarde wordt gebruikt om de algehele effectiviteit van de marketingactiviteiten te meten om zo in de toekomst beter te kunnen bepalen welke investeringen er in welke marketingbron gestoken moeten worden. Bij ROMI gaat het niet over de algemene financiële situatie van een product, maar enkel over het marketinggedeelte.

ROAS of return on advertising spend

De ROAS gaat minder breed als de andere berekeningen. De ROAS is een smallere KPI die het rendement op de advertentie-investeringen weergeeft. Deze berekening ga je dus enkel gebruiken als je effectief advertenties hebt lopen zoals Google Display-campagnes of PPC-campagnes. De ROAS kan je enkel gaan berekenen als je de effectieve kost en winst per conversie weet.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here