klant service

Heeft uw bedrijf zopas de eerste stappen op het internet gezet? Zet uw splinternieuwe website in om uw service bij te schaven met de hulp van Google Analytics en leer uw klanten beter kennen.

Advertentie

Uw publiek doorgronden is elementair voor elke onderneming. In welke sector u ook actief bent of welke marketing-aanpak u ook bezigt, het begrijpen van uw klanten zorgt niet alleen voor meer omzet maar geeft u ook aanwijzingen over hoe u uw service kan bijschaven en verbeteren.

Dankzij de huidige technologie is een nieuw niveau van inzicht mogelijk en het is makkelijker dan ooit om uw publiek te analyseren. Google Analytics is een van de beste instrumenten om daarvoor te gebruiken. Eens u ingelogd bent op de dienst en parameters hebt ingevuld, kan u een ongelofelijke diversiteit aan data meten van de gebruikers van uw website en uw marketingstrategie nog effectiever maken. We bespreken hieronder twee van de belangrijkste tabs in Google Analytics waarmee u uw klanten kan leren kennen.

Acquisitie

Het acquisitie-onderdeel van Google Analytics is een van de meeste belangrijke menu’s in Google Analytics, zeker als u uw klanten via verschillende marketingformats aantrekt. Het hoofddoel van het acquisitie-onderdeel is om inzicht te geven in hoe gebruikers uw website vinden. Zo kan u in het overzichtsvenster bijvoorbeeld grafieken bekijken die u laten zien hoeveel mensen op uw website zijn terechtgekomen door zoektermen en hoeveel er via links daar zijn beland.

Die kennis stelt u in staat om te verbeteren wat al werkt: komen gebruikers via zoekmachines bij u terecht, dan kan u er voor kiezen om uw SEO nog beter uit te werken; zijn het daarentegen eerder links op bepaalde sites of netwerken die bezoekers aantrekken, dan kan u uw aanwezigheid op die bepaalde plekken proberen te verhogen.

Gedrag

De Behavior of gedragstab in Google Analytics doet precies dat: de gedragingen van je bezoekers nagaan eens ze op uw site zijn. Welke pagina’s bezoeken ze, waar blijven ze lang hangen, wat klikken ze meteen weg… Met die informatie weet u wat er werkt op uw website, en waar nog aan gewerkt kan worden. Ga zo goed mogelijk na wat uw klanten precies aantrekt op bepaalde webpagina’s en pas die verlokkingen toe op de plekken op uw webstek die minder succesvol zijn.

Is uw populairste pagina een diepgaand verhaal over een bepaald aspect van uw werk, overweeg dan om die uitbreiden met andere media als video’s en foto’s, of om meer artikels op die manier te creëren.

Advertentie