Wie, wat, hoe, waarom… Wie een website uitbaat zoekt constant antwoord op deze vragen. Google Analytics werpt licht in de duisternis.

Advertentie

Google Analytics biedt veel inzicht in de bezoekers van uw website. Het is echter niet altijd even gemakkelijk te bepalen welke metingen het meest van belang zijn. Daarom hebben we de belangrijkste metingen voor u samengebracht in dit overzicht.

Sessielengte

Indien u een hoop inhoud aanbiedt, maar de gemiddelde sessielengte van bezoekers bedroevend laag is, dan is er een probleem. Bezoekers vinden mogelijk niet de juiste inhoud, of vinden het gewoon niet interessant. Tijd dus om actie te ondernemen.

Bounce rate

De Bounce rate wordt bepaald door het percentage bezoekers die uw website verlaten vanaf dezelfde pagina als ze op uw website kwamen. Een hoge Bounce rate kent verschillende oorzaken en is niet noodzakelijk een slecht teken. Het kan namelijk zijn dat bezoekers alle informatie die ze zoeken meteen vinden op de eerste pagina. Een andere mogelijkheid is echter dat bezoekers navigatie- of gebruiksvriendelijkheidproblemen ondervinden.

Populaire inhoud

In de bezoekerstab van Google Analytics kan u bekijken hoe vaak een bepaalde bezoeker uw website heeft bezocht. Ook kan de gemiddelde tijd tussen twee bezoeken bekeken worden en het type inhoud dat deze bezoeker het meest bekijkt. Dit is een erg handige manier om na te gaan welk type inhoud het populairst is bij uw bezoekers.

Groeperingen

Het is mogelijk verschillende groepen gebruikers met elkaar te vergelijken. U kan bijvoorbeeld directe bezoekers vergelijken met bezoekers via sociale media, of desktopgebruikers met gebruikers van mobiele toestellen. Met deze informatie kan u uw website aanpassen aan de groepen die voor u het meest van belang zijn.

Wensen

Heeft u een zoekveld op uw website staan? Met behulp van Google Analytics kunnen alle zoekopdrachten worden bijgehouden. Op deze manier kan u uw website volledig aan de wensen van bezoekers aanpassen.

Gebeurtenissen

Door het instellen van notificaties die naar uw e-mail worden verstuurd in het geval van een bepaalde gebeurtenis kan u op tijd worden gewaarschuwd in het geval van een probleem. Een gebeurtenis die hierbij erg handig kan zijn is de hoeveelheid verkeer naar foutmeldingspagina’s.

Doelstellingen

Een handige manier om bij te houden hoeveel bezoekers zich inschrijven voor uw nieuwsbrief is het maken van een bedankpagina. Indien u bijhoudt hoeveel bezoekers er op deze pagina bijhoudt, weet u perfect het aantal inschrijvingen. Dit aantal kan u als doelstelling opgeven in Google Analytics.

Advertentie