Interview

Ruben Thys (Amplexor): “Digitaliseren begint bij een goede basis”

Get the basics right, and the rest will follow. Ruben Thys van Amplexor vertelt ons waarom een goede basis essentieel is voor een geslaagde digitale transformatie.

Het zijn uitdagende tijden, dat is het minste wat je kan zeggen. Op amper een jaar tijd is onze samenleving volledig veranderd. We hebben onze manier van werken in vraag moeten stellen en technologische vooruitgang gaat sneller dan ooit. We legden Ruben Thys, Global Solutions Director bij Amplexor, hierover op de rooster. Ook voor Amplexor, een bedrijf dat zich specialiseert in digital experience, collaboration en content management, was het een jaar bomvol veranderingen. Het bedrijf kondigde in november 2020 aan de krachten te gaan bundelen met Acolad Group.

Digitale ervaring als differentiator

De digitale transformatie brengt ook nieuwe en strengere klantverwachtingen met zich mee. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? Ruben Thys zegt hier het volgende over: “De integratie tussen de online en offline wereld wordt steeds sterker. In deze nieuwe businesscontext wordt de digitale ervaring die je biedt aan je klanten de differentiator. Vandaag de dag ligt de lat voor die digitale ervaring veel hoger. Vroeger was het misschien nog voldoende dat digitale tools werkten, nu verwachten we dat ze ons leven beter maken. Online tools moeten een gepersonaliseerde en privacyvriendelijke ervaring kunnen bieden om nog succesvol te zijn. Digitale ervaring groeit uit tot een strategie. Daarom zetten we hier bij Amplexor ook sterk op in. We doen dat vanuit een holistische benadering waarbij we het proces van A tot Z willen invullen voor onze klanten.”

Dat betekent niet dat je als bedrijf zuiver de kaart van het digitale moet gaan trekken. “Ook in een digitale wereld blijft de nood aan fysiek contact bestaan, zowel binnen je organisatie als met klanten. Fysiek contact is een belangrijke bouwsteen om vertrouwen op te bouwen. De groepsfilosofie van Amplexor luidt Think global, act local. Wij geloven zeer sterk in een hybride model en niet in een zuiver remote context.”

Designers vs developers

Welke technologieën zullen onze digitale ervaringen in de komende jaren (nog) beter moeten maken? Een vraag die we Ruben graag eens voorleggen. “Dat de shift naar de cloud zich zal doorzetten lijkt me een no-brainer”, laat hij er meteen geen twijfel over bestaan. “We zien ook steeds meer cloud-native applicaties ontwikkeld worden. De ontwikkeling van de cloud zal ons ook in staat stellen om nieuwe competenties te ontwikkelen voor technologieën die daarmee samenhangen, zoals AI. Artificiële intelligentie zal veel bredere toepassingen krijgen. Wij maken bijvoorbeeld al gebruik van auto-tagging van content.

Een andere belangrijke trend voor Thys is personalisatie. “De drang naar een gepersonaliseerde ervaring kunnen bieden zal uitmonden tot hyperpersonalisatie. Op basis van real-time individuele klantgegevens kunnen we voor elke klant een gepersonaliseerde digitale ervaring maken.” De nood aan personalisatie leidt tot een spreidstand in de ontwikkeling van applicaties. “Langs de ene kant wil je als bedrijf een consistente goede ervaring kunnen bieden over al je digitale platformen heen. Maar dan is het de uitdaging om die gepersonaliseerde visuele elementen die de aandacht van de klant trekken naar boven te laten komen zonder dat de consistentie van je service in het gedrang komt. Ik voorspel dat designers steeds meer gewicht zullen krijgen ten aanzien van developers in het ontwikkelen van applicaties.”

“Met een digitale ervaring op maat trek je de aandacht van de klant.”

Ruben Thys, Amplexor

Get the basics right

Er is geen one-size-fits-all benadering over hoe je deze technologische ontwikkelingen in je organisatie moet integreren. De context van elk bedrijf is anders, wat betekent dat voor elk bedrijf andere prioriteiten voorop staan. Toch geeft Thys één gouden regel die elke organisatie zou moeten hanteren tijdens hun digitale transformatieproces: “Get the basics right. Zorgt er eerst voor dat je een goede basis hebt vooraleer je gaat kijken naar nieuwe evoluties in de markt. Dat betekent voor mij ook goed begrijpen wat je klanten precies willen. Het klinkt simpel, maar ik merk dat hier in de praktijk nog steeds vaak tegen gezondigd wordt. Technologische ontwikkeling gaat zo snel dat veel bedrijven gewoonweg niet meer kunnen volgen. Men gaat investeren om mee te zijn en verliest het bredere plaatje uit het oog. Innovatie rendeert enkel als je het koppelt aan een duidelijke strategie. Daar willen we onze klanten ook bij helpen. Dankzij onze partnerships met onder andere Microsoft en Adobe zitten we in een positie waar we nieuwe technologieën snel naar onze klanten kunnen brengen. Die rol van digital enablers in de markt willen we in 2022 verder zetten.”

Die goede basis zal ook cruciaal zijn om 2022 succesvol door te komen. Ruben Thys: “2022 zal nog geen ‘post-corona’ jaar zijn. We zullen moeten blijven verder zoeken hoe we deze nieuwe realiteit vorm moeten geven. Het welzijn van je werknemers moet daarin vooropstaan. Wanneer ik zeg dat een goede basis belangrijk is: je mensen zijn je basisfundament. Zo heb ik er het afgelopen jaar een gewoonte van gemaakt om eens te gaan wandelen met nieuwe werknemers, om dat fysieke contact te bewaren. Ik hoop van harte dat ik dat enthousiasme kan aanhouden. Ik zie 2022 dan ook in de eerste plaats als een spannend nieuw jaar met veel nieuwe opportuniteiten.” Een positieve noot waar we ons in deze tijden alleen maar achter kunnen scharen.


Dit interview komt uit Vision on 2022. Het gratis e-book kan je hier downloaden.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business