koen stevens ambassify

Hoe hou je je werknemers betrokken bij het bedrijf als ze vanop afstand werken? Koen Stevens, CEO van Ambassify, geeft zijn visie op employee engagement.

Advertentie

Werknemers die zich maar weinig tot niet betrokken voelen tot hun organisatie is een probleem dat werkgevers al langer kwelt. Uit een globale studie georganiseerd door Gallup bleek dat in 2017 amper 15% van de werknemers zich echt betrokken voelde tot hun werkgever; in West-Europa was dit zelfs maar 10%. Een alarmerende statistiek, want een lage employee engagement weerspiegelt zich vaak in de resultaten van een organisatie. Het toont dat talent op lange termijn geëngageerd houden vaak moeilijker is dan nieuw talent aanwerven.

De cijfers van Gallup dateren nog van een tijd dat werknemers elke dag naar kantoor trokken en zich te midden van hun collega’s bevonden. Als gevolg van de pandemie is er een letterlijke afstand ontstaan tussen werknemer en werkgever. Welke impact heeft dat op employee engagement? “Technologieën zoals Slack verkleinen wel de afstand maar het plafond van wat ermee bereikt kan worden is in vele gevallen te laag”,  zegt Koen Stevens, CEO van Ambassify. Ambassify startte als een bescheiden techstartup in Beringen, maar heeft ondertussen grote stappen gezet om met zijn innovatief employee advocacy en engagement-platform internationaal te gaan. Stevens legt ons uit hoe je werknemers via digitale kanalen gemotiveerd houdt.

It takes two to tango

Employee engagement heruitvinden; met die missie zag Ambassify in 2015 het levenslicht. Maar hoe pak je dat aan? “Vroeger probeerde werkgevers het verschil te maken met een ‘coole’ office-omgeving. Dat werkt nu zeker niet meer. Je moet ook via digitale kanalen een leuke en aangename werkomgeving creëren”, legt Stevens uit. “”Er is een grote diversiteit aan platformen in de markt die werkgevers kunnen gebruiken om de vinger aan de pols van hun werkgevers te houden. Maar meestal zijn die té ingrijpend en niet gebruiksvriendelijk genoeg. Daardoor faalt de adoptie en krijgen gelijkaardige projecten minder snel groen licht. Met ons platform pakken we het anders aan: wij focussen eerst op buy-in en makkelijke interacties om dan zo geleidelijk aan te groeien naar permanent tweerichtingsverkeer.”

ambassify
Image credit: Ambassify

Dat tweerichtingsverkeer komt op vele manieren tot uiting. Met Ambassify kunnen werkgevers ongeveer 40 verschillende soorten campagnes opzetten voor hun werknemers om hen een kans te geven hun stem te laten horen. Polls, surveys, videocampagnes, … Ze kunnen daar zeer creatief mee omspringen. “Ook daarin verschillen we van andere platformen, die vaak voor één type campagne goed zijn. Wij bieden een veel ruimer aanbod, al moeten we ook waken dat we niet te breed gaan. Bovendien zijn de resultaten meetbaar. Er zijn tools aanwezig om de effecten van campagnes te analyseren. Aan de hand van machine learning moeten de algoritmen dat binnenkort ook kunnen voorspellen.”

Dat meetbare aspect is enorm belangrijk in het kader van employee engagement, vindt Stevens. “Als medewerkers zien dat hun mening en suggesties worden gekoppeld aan concrete beleidsacties, zijn ze gemotiveerder om die te geven. Dat bevordert ook het sociale aspect. Tijdens meetings worden die suggesties besproken. Zo helpt het platform een open cultuur opbouwen. Social sharing campagnes die deze cultuur etaleren of gebruiken bij recruiting behoren tot onze voornaamste use cases.  We weten uit eigen ervaringen en die van klanten dat tweerichtingsverkeer bij deze echt een verschil maakt.”

ambassify
Image credit: Ambassify

Connectie belangrijker dan ooit

Veel bedrijven maakten de voorbije maanden de transitie naar een hybride werksysteem door. Hoe zal deze evolutie employee engagement veranderen? Koen Stevens heeft hier een klare kijk op: “Hybride werken maakt connectie met en tussen werknemers meer dan ooit relevant. Ik illustreer dit graag met een voorbeeld van een klant die tijdens de pandemie op ons platform intekende, kledingketen JBC. CEO Bart Claes lanceerde wekelijkse videoboodschappen via het platform om contact te houden met werknemers en hen te informeren om de terugkeer naar de kantoren en winkels zo gemakkelijk mogelijk te maken voor hen. We voelen duidelijk de marktvraag om niet enkel gecentraliseerde communicatie naar buiten te brengen maar ook om betrokkenheid te maximaliseren.”

Ambassify is volop bezig om het platform en het bedrijf verder uit te bouwen. De voorbije maanden wist het bedrijf enkele interessante nieuwe klanten te strikken, zoals bpost, Helvetia Insurance en Colruyt Groep. “Wij werken aan het meest haalbare en slimste employee engagementplatform van Europa. Er is niemand die ons aanbod combineert met een winning approach, wat ons platform heel future-proof maakt. Een recente kapitaalronde geeft ons de middelen om die ambitie te verwezenlijken”, besluit Stevens.

ambassify employee engagement
Image credit: Ambassify
Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here