frederik poelman combell
Image: Combell

In Manager aan het woord blikken we samen met managers uit de IT-sector terug op een ingrijpend jaar. Een boeiend gesprek met Frederik Poelman, Managing Director bij Combell. 

Advertentie

Het zijn bijzondere tijden, dat is het minste wat je kan zeggen. Op amper een jaar tijd is onze samenleving volledig veranderd. We hebben onze manier van werken in vraag moeten stellen en technologische vooruitgang gaat sneller dan ooit. De ene organisatie gaat beter om met al die veranderingen dan de andere. Nu we op het punt staan om het ‘nieuwe normaal’ definitief te betreden, is het tijd om te peilen hoe de Belgische IT-sector zich staande heeft gehouden in deze moeilijke periode. Aan de hand van zes pittige vragen getuigen managers over de belangrijkste (technologische) ontwikkelingen in hun bedrijf en sector. In dit interview is het de beurt aan Frederik Poelman, Managing Director bij Combell.    

TechPulse: De samenleving is het afgelopen jaar drastisch veranderd. Wat zijn de belangrijkste lessen die u zelf en uw organisatie uit deze periode kunnen trekken?    

Frederik Poelman: Je kan wel stellen dat dit een heel uitzonderlijk jaar was. De huidige situatie toont aan hoe fragiel onze samenleving is en hoe snel alles kan veranderen. Het vergt een enorme veerkracht en flexibiliteit om daar als organisatie op te kunnen inspelen. Sinds de start van de coronapandemie hebben wij als hostingbedrijf een enorme klantengroei gekend. Dat leidt tot een toegenomen werkdruk. Het is ook belangrijker dan ooit om een goede basis en een goede band met je werknemers te hebben. We zijn een IT-bedrijf dus remote working was bij ons al wel sterk ingeburgerd voor de start van de pandemie, maar het verloopt nu veel gestructureerder dan vroeger. Toch blijft voor veel werknemers het kantoor een belangrijk sociaal element. Dat mogen we niet uit het oog verliezen.  

TP: Als u uw bedrijf vandaag de dag vergelijkt met 12 maanden geleden, welke verschillen ziet u dan? Wat is de meest positieve verandering die de organisatie heeft doorgemaakt?    

Poelman: Het gebrek aan face-to-face communicatie vormde een grote uitdaging. Iedereen heeft nieuwe gewoontes moeten aannemen. Onze manier van werken zal blijven veranderen. Thuiswerken verloopt nu veel gestructureerder per team en we hebben betere tools voor handen om dat waar te maken. Deze manier van werken wordt overigens in veel sectoren nu normaal. Als ik een positieve verandering moet aanhalen, dan ben ik ervan overtuigd dat thuiswerk heeft geleid tot een betere work-life balance. Je krijgt nu meer vrijheid om – op een verantwoordelijke wijze uiteraard – je werkdag zelf in te plannen.  

TP: Hoe is de sector waarin jullie actief zijn veranderd en hoe zal de sector verder blijven evolueren? Welke impact zullen die evoluties op de organisatie hebben?    

Poelman: De diensten die wij aanbieden zijn altijd wel relevant geweest. Maar omdat veel organisaties door de crisis een digitale inhaalbeweging hebben moeten maken, zijn de investeringen in online diensten snel toegenomen. Wij zetten ons als een digital enabler in de markt. In de toekomst zullen we allen nog meer online moeten gaan. In een digitale wereld hebben veel bedrijven nood aan begeleiding door betrouwbare partners zoals Combell. Bijgevolg stijgt ook de vraag naar onze producten explosief, maar dat betekent voor ons ook dat we meer concurrentie gaan krijgen. We zullen dus scherp moeten blijven en bekijken hoe we ons productportfolio nog meer kunnen diversifiëren. We zijn ooit begonnen als een specialist in webhosting, maar vandaag de dag bieden we meer allround IT-diensten aan.  

Technologische innovatie staat niet stil. In welke nieuwe ontwikkelingen ziet u een groot potentieel voor uw bedrijf en waarom? Hoever staan jullie met het gebruik van deze technologie(ën)?    

Poelman: We bieden al een breed gamma aan diensten aan. De grote uitdaging voor ons als leverancier is om die op een zo eenvoudig mogelijke manier aan te bieden aan onze klanten zodat zij de juiste zaken kunnen uitkiezen. Een goed voorbeeld hiervan wat we nu al doen is het aanbieden van Microsoft Office 365-pakketten. Klanten kunnen via ons dan toegang krijgen tot alle Office-applicaties die ze nodig hebben (Outlook, Teams, OneDrive, …) en wij ontlasten hen van alle praktische obstakels zoals het configureren van de mailserver en zorgen er voor dat alles 24/7 performant en up-to-date blijft. Nu staan veel tools nog op zichzelf. Ik voorspel dat the next big thing voor de komende jaren het zoeken naar manieren om alle tools te koppelen aan één systeem zal worden. Integratie vinden tussen je verschillende applicaties zal misschien niet altijd mogelijk zijn, maar het maakt alles wel eenvoudiger in gebruik.  

TP: Is door de coronapandemie uw visie op leiderschap en/of uw manier van leidinggeven veranderd? Hoe ziet u de rol van de manager in de toekomst?    

Poelman: Ja en neen. Ik heb altijd al veel belang gehecht aan flexibiliteit en respect tonen voor de persoonlijke situatie van werknemers, maar door de coronapandemie ben ik daar wel veel meer mee geconfronteerd geweest. Je moet als manager beseffen dat niet iedereen in een optimale thuissituatie zit. Daar moet je begrip voor kunnen tonen. Bij Combell zit het ingebakken in onze cultuur en HR-beleid dat we als collega’s dicht bij elkaar staan. Een manager moet ook openstaan voor veranderingen en zich aanpassen aan waar nu vraag naar is in de markt. Vandaag hechten we veel belang aan een goede work-life balance. Je kan bij het aanwerven van nieuw talent een groot verschil maken door daar in een jobinhoud al aandacht aan te besteden. 

TP: Wat zijn de grootse uitdagingen voor 2021? Hoe bieden jullie die uitdagingen het hoofd?    

Poelman: ‘Online services’ is een enorm ruim begrip. Het is voor ons dan ook van cruciaal belang dat we de noden van onze klanten goed begrijpen om een betrouwbare partner voor hen te zijn. Het is onze taak om hen door het bos de bomen te laten zien. We zijn ook voortdurend op zoek naar nieuwe profielen om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen en verder door te groeien. De coronapandemie is voor elke organisatie een uitzonderlijke periode geweest. Wij hebben het geluk gehad in een sector actief te zijn die het goed is blijven doen, maar we zijn er ons meer van bewust dat er veel organisaties nu met het water aan de lippen zitten. Ik hoop in ieder geval dat iedereen uiteindelijk goed uit deze uitdagende tijden zal komen.  

Online gaan moet eenvoudig zijn.

Frederik Poelman, Managing Director Combell
Advertentie

Gerelateerde artikelen

Manager aan het woord: Peter Van Broekhoven, Lexmark

In Manager aan het woord blikken we samen met managers uit de IT-sector terug op een ingrijpend jaar. Een boeiend gesprek met Peter van Broekhoven, Managing Director bij Lexmark Benelux.

Manager aan het woord: Dany De Budt, Basware

In Manager aan het woord blikken we samen met managers uit de IT-sector terug op een ingrijpend jaar. We hadden een boeiend gesprek met Dany De Budt van Basware.

Manager aan het woord: Hendrik De Hertogh, Kyocera Document Solutions

In Manager aan het woord blikken we samen met managers uit de IT-sector terug op een ingrijpend jaar. Een boeiend gesprek met Hendrik De Hertogh van Kyocera Document Solutions.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here