dany de budt basware
Image: Basware

In Manager aan het woord blikken we samen met managers uit de IT-sector terug op een ingrijpend jaar. We hadden een boeiend gesprek met Dany De Budt van Basware.

Advertentie

Hét niet te vermijden thema in het interview is de coronacrisis. Overal hoor je dat de pandemie de zakelijke realiteit ingrijpend veranderd heeft. Toch wil Dany De Budt, Country Manager bij Basware Benelux, dat niet zonder kritische noot beamen. Zijn bedrijf biedt software aan voor firma’s die hun aankoop- en financeprocessen willen automatiseren.

“Of onze samenleving en manier van werken drastisch veranderd zijn? Voor mij is dat nog altijd een duale vraag”, steekt hij van wal. “Dat we plots veel minder mensen konden ontmoeten en remote moesten gaan werken, was enerzijds een ingrijpende verandering. Anderzijds mogen we niet vergeten dat wie in de IT-sector actief is al 20 jaar lang vertrouwd is met online videocalls. Andere bedrijven krijgen er mogelijk voor het eerst mee te maken. Sommige van onze klanten hadden nog nooit Teams gebruikt. De nood en de verplichting was er voordien niet, dus mensen stonden er niet bij stil dat de technologie er eigenlijk al was”, merkt de manager op. 

“Manager moet empathisch zijn” 

De Budt wijst alvast op een heel belangrijke evolutie: empathie tussen de werkgever en zijn werknemers is volgens hem belangrijker dan ooit. “Vroeger lag binnen een bedrijf de focus meer op het IQ: wat ken je en hoe intelligent kan je met zaken omgaan? Het is nu veel belangrijker om die kennis op een empathische manier te gebruiken in een team. Ik had onlangs een call waarbij ik een baby’tje op de achtergrond hoorde huilen. Daar leer je dan uiteraard mee omgaan en dan merk je dat empathie een grotere rol is gaan spelen”, vertelt hij.

Empathie voor je werknemers is belangrijker dan ooit.”

Dany De Budt, Country Manager Basware Benelux

“Moderne managers zouden meer resultaat-gedreven doelstellingen moeten geven aan hun personeel en dat controlerende loslaten. Ze moeten werknemers meer autonomie en vertrouwen durven geven”, vindt De Budt. “Wanneer ze hun personeel op regelmatige tijdstippen laten rapporteren of eventjes face-to-face met hen afstemmen, hoeven ze zich niet af te vragen of de werknemers wel degelijk aan het werk zijn en niet in de zon liggen te luieren. Leidinggevenden moeten zich iets meer sociale en emotionele vaardigheden toemeten”, is de Basware-manager van mening. 

“Focus op de mens, niet alleen de technologie” 

Wanneer we met nieuwe technologieën te maken krijgen, durven we ons daar wel eens op blind te staren, vindt De Budt. “Die focus op de mens moet het belangrijkste blijven, net als het sociale gebeuren dat eraan te pas komt. Het is niet omdat iemand remote kan werken, dat die de hele dag op zijn camera te zien moet zijn”, weet hij. Wat dan met ouderwets ingestelde managers? “Er gaan altijd mensen zijn die zich niet kunnen aanpassen. De realiteit van vandaag vraagt een andere managementstijl. Zij moeten hun personeel vertrouwen schenken, ook wanneer ze het werk niet fysiek zien gebeuren. Die verandering ligt bij henzelf en niet de werknemers”, besluit hij.  

Ook tijdens de zomer van 2020 hadden we een fijne babbel met Dany De Budt. Dat interview kan je hier nog eens lezen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here