citymesh mitch de geest

Citymesh is in de running om de vierde grote telecomspeler van België te worden. CEO Mitch De Geest legt uit waarom nu het moment is voor Citymesh om die ambitie waar te maken.

Advertentie

Interessante tijden breken aan voor de Belgische telecomsector. Er liggen twee dossiers op tafel die de verhoudingen binnen de sector volledig kunnen veranderen. Ten eerste is er natuurlijk de veiling van de 5G-spectrumbanden. Een dossier waar al veel over gezegd en geschreven is, maar waar nu ook eindelijk vooruitgang in lijkt te komen. Uiterlijk tegen het einde van het jaar zou de veiling moeten hebben plaatsgevonden (als alles nu verloopt zoals gepland).

Een tweede vraag die open ligt is hoeveel partijen zullen deelnemen aan die veiling. Met de 5G-veiling lijkt de B2C-telecomsector zich eindelijk te openen voor een vierde speler. Citymesh zou alvast kandidaat zijn om die vacante positie in te vullen. Het West-Vlaamse telecombedrijf is al jarenlang een bekende naam binnen B2B-telecom, maar voor veel consumenten zijn ze misschien nog een nobele onbekende. Een kennismaking met Citymesh en haar CEO Mitch De Geest.

De puzzel valt in elkaar

Mitch De Geest maakte ons snel duidelijk waarom Citymesh de sprong naar B2C wil maken. “Het is nu of nooit voor Citymesh om ons verder in de markt te zetten als vierde telecomspeler, zoals we dat binnen B2B al zijn. We zien de puzzelstukjes de laatste maanden in elkaar vallen. Er is enerzijds de politieke wil om een vierde speler te laten toetreden, maar ook een vrees dat dat een buitenlandse speler zou zijn.”

“Langs de andere kant zijn er onze eigen ambities”, gaat De Geest verder. “We zijn de laatste jaren al goed bezig met het uitbouwen van private mobiele netwerken, maar om agressief te kunnen blijven doorgroeien hebben we meer spectrum nodig. De 700 MHz-frequentie is voor ons van cruciaal strategisch belang, maar we kunnen alleen het totaalpakket kopen. Met zo’n totaalpakket zouden we eenzelfde bereik als Proximus hebben. Dan lijkt het logisch dat we ons aanbod ook gelijktrekken om die investering meer te laten renderen.”

De grenzen tussen B2B en B2C vervagen

Citymesh heeft tot op heden nog geen ervaring in het aanbieden van telecomdiensten voor consumenten, maar dat ziet De Geest niet als een obstakel. Integendeel, volgens hem bestaat er geen afscheidingslijn meer tussen hoe consumenten en zakelijke gebruikers met telecom omgaan. “Door de pandemie vervagen de grenzen tussen B2B en B2C. Iedereen werkt van thuis uit, dus moeten bedrijven investeren in de beveiliging van thuisnetwerken. Maar het kan veel verder gaan. Wij krijgen van onze klanten ook vragen voor een zogenaamd ‘B2B-naar-B2C’ aanbod. Denk bijvoorbeeld aan een voetbalclub. Ik ben zeker dat veel voetbalsupporters bereid zouden zijn om databundels aan te kopen bij hun club om de wedstrijden te bekijken, los van hun eigen abonnement. Op die manier kan telecom een middel zijn om aan klantenbinding te doen. B2C is inderdaad een nieuwe markt voor ons, maar we hebben de basiskennis en -ervaring al in huis.”

“Hoe we precies in die markt willen stappen, dat zijn we nog volop aan het bekijken. We kunnen de markt nu reeds benaderen als MVNO en gaandeweg investeren in onze eigen netwerken. Ons belangrijkste speerpunt blijft desalniettemin de industriële zijde van telecom en 5G. Anders dan Proximus, Telenet en Orange gaan wij dus niet vanuit een hoofdfocus op de consument vertrekken. Tegen het einde van het jaar willen we ons consumentenaanbod op punt hebben.”

5G

Nu of nooit

Citymesh heeft ook nog wel even tijd om dat in orde te brengen, want of zij uiteindelijk zullen kunnen toetreden tot de consumentenmarkt is een beslissing die het bedrijf niet zelf in handen heeft. Daar zal de politiek in de komende maanden over moeten beslissen. De concullega’s van Citymesh lijken niet zo bereid te zijn om meer concurrentie toe te laten net nu zij flinke investeringen zullen moeten maken in hun 5G-infrastructuur. Een kritiek die De Geest graag weerlegt. “Ik denk dat meer competitie juist goed is voor innovatie en de dynamiek van de markt. Er zijn enkele interessante evoluties gaande die de telecommarkt toegankelijker maken voor nieuwe spelers, zoals ontbundling. Het kan de consument maar weinig schelen op wiens netwerk hij zit, zolang er maar een goede verbinding is. Bovendien is België één van de duurste landen voor mobiel internet in Europa. Een extra speler kan dus ook de kosten helpen drukken.”

Het beloven dus spannende tijden te worden voor Citymesh en het Belgische telecomlandschap. Aan de drijfveer van De Geest zal het in ieder geval niet liggen als Citymesh er finaal naast zou grijpen. “Wij hebben ons statement gemaakt aan de politiek dat we ons statuut als challenger willen bevestigen. Dankzij een MVNO-deal met Proximus is er al een basis gelegd voor de uitbouw van ons eigen spectrum. We zijn klaar om de volgende stap te maken. Na de zomer weten we of het spectrumpakket vierde speler behouden blijft. Lukt het uiteindelijk niet, dan vallen we terug op ons gebruikelijk plan. Maar dan liggen de verhoudingen weer vast voor de komende 20 jaar. Daarom is het nu of nooit voor Citymesh.” 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here