Interview

Dorien Roes (Workday): “De financiële sector staat voor de volgende stap in haar digitalisering”

Workday legt al jaren de brug tussen de financiële en de HR-sector. Dorien Roes legt ons uit hoe beide werelden in de digitale maatschappij dichter naar elkaar zullen groeien.

Hoewel we ons tijdens het gesprek vooral op het heden en de toekomst richtten, beginnen we met de klok een jaar terug te draaien naar oktober 2019. Toen schoven we voor de laatste keer bij Workday aan tafel om te spreken over de lancering van Financial Management, een gloednieuw cloud-based platform waarmee Workday de digitalisering van de financiële sector in gang wil zetten.  

Sindsdien is er ontzettend veel veranderd. De maatschappij van vandaag lijkt in de verste verte niet meer op die van oktober vorig jaar. Veel sectoren hebben zich noodgedwongen in een spoedtempo moeten digitaliseren om de businesscontinuïteit in mate van het mogelijke te bewaren. Hoe heeft de financiële sector zich staande weten te houden tijdens al die ingrijpende veranderingen? Een ideaal moment om nog eens aan te schuiven bij Workday (uiteraard wel virtueel deze keer). 

Een versnelling hoger schakelen 

Dorien Roes, Country Manager BeLux voor Workday, stelt vast dat ook de financiële sector een versnelling hoger heeft geschakeld het afgelopen jaar. Zij spreekt van een proces dat al enkele jaren aan de gang was, maar door de coronapandemie versneld is. “Toen we in 2005 als één van de eerste cloud-native bedrijven begonnen, richtten we ons vooral op de HR-sector. Vrij snel zijn we ook gestart met financieel management, maar we groeiden altijd sneller in HR. Dat komt omdat de financiële wereld, niet de snelste was om op cloud te springen. België was hier zeker geen uitzondering op. Sinds enkele jaren is de omschakeling wel bezig. Veel financiële departementen hebben door de coronapandemie hun digitale transformatieproces een versnelling hoger moeten schakelen.” 

Die tendens zal zich in 2021 enkel maar doorzetten volgens Roes. Door de pandemie is bijvoorbeeld de nood aan een efficiënt planningsysteem verhoogd. Continue planning en cash flow planning zijn van cruciaal belang. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen in de onderneming beslissingen kan nemen op basis van real-time data. Daarvoor zullen bedrijven van legacy technologieën moeten durven afstappen en nieuwe technologieën leren omarmen. Roes heeft zelf een groot geloof in AI en machine learning, en voorspelt dat de mogelijkheden van deze technologieën in 2021 verder uitgebreid zullen worden. “AI en machine learning automatiseren veel processen die nu bij vele organisaties nog handmatig moeten gebeuren, denk aan het automatiseren van reconciliaties of leveranciersfacturen. Wij zijn volop bezig met dit meer te integreren in onze eigen oplossingen.” 

De brug met HR 

Tot zover het luik van de financiële wereld. Workday vindt haar oorsprong binnen de wereld van HR-management. Ook deze sector is volop aan een transformatieproces bezig als een gevolg van de pandemie. “HR heeft er een heel druk jaar op zitten, al stond de sector wel al veel verder in het transformatieproces”. Voor Roes moet de sector opnieuw het menselijke aspect naar de voorgrond halen. “Dit jaar lag de focus vooral op de technologische processen, omdat bedrijven hun weerbaarheid moesten verhogen om met een extreme situatie om te gaan. Maar digitale transformatie is meer dan technologie. Je moet ook aandacht hebben voor inclusiviteit en betrokkenheid, alsook voor de vaardigheden van je mensen. Je moet jezelf de vraag stellen: ‘Welke skills heb ik nu, en welke skills moet ik morgen hebben om mijn organisatie op de lange termijn vooruit te helpen’? Wat de digitalisering betreft zullen we ons het komende jaar vooral moeten afvragen hoe we het beste uit onze mensen kunnen halen door ze digitaal te ondersteunen. Mensen moeten ook leren hoe met een nieuwe technologie om te gaan.” 

Technologie en mensen moeten dus dichter bij elkaar komen. Voor Roes is het dan ook een logisch gevolg dat verschillende divisies in bedrijven verder naar elkaar toegroeien. Workday werkte zich op als een pionier in het bij elkaar brengen van financieel en HR-management, twee werelden die traditioneel ver uit elkaar liggen. “Platformen zoals Workday Financial Management moeten er voor zorgen dat ze dezelfde taal spreken en de doelstellingen op elkaar afgestemd worden. Wij zijn er van overtuigd dat de nood aan dit soort oplossingen alleen maar zal toenemen.” 

Afbeelding: Workday

Een groot marktpotentieel 

Kortom, het digitale transformatieproces van financiën en HR is nog lang niet ten einde. In 2020 was de cloudindustrie al één van de snelst groeiende, en ook voor 2021 lijkt het potentieel voor cloud onbegrensd te zijn. En dat belooft voor een bedrijf als Workday alvast veel goeds voor volgend jaar. “Wij kunnen ons onderscheiden van andere spelers in de markt omdat we als een cloud-native bedrijf geboren zijn. Al onze klanten zitten op dezelfde versie van ons platform. Dat stelt ons in staat updates zeer snel uit te rollen, en biedt ons veel ruimte voor innovatie. Een voorbeeld van innovatie is ‘data-as-a-service’, waarbij we – na een specifieke opt- in van de klant – geanonimiseerde data aan onze klanten aanbieden waarmee zij zich aan de hand van bepaalde benchmarks kunnen vergelijken met concurrerende bedrijven.”  

Workday ziet flexibele en goed samenwerkende Finance en HR afdelingen als voorwaarden voor innovatie. “Deze back-office services vormen de ruggengraat van de organisatie.” Onder druk, zoals bij het uitbreken van een pandemie, of als de markt of nieuwe technologieën grote veranderingen dicteren, moet deze ruggengraat kunnen meebewegen. “Dat maakt dat een cloud native platform voor deze beide essentiële business-functies een ideale basis is voor succesvolle digitale transformaties.” 

Workday mag dus met een gepast optimisme het nieuwe jaar ingaan. De wereld van morgen lijkt als het ware geschapen te zijn om bedrijven als Workday te doen floreren. Maar het bedrijf wil haar klanten ook laten bloeien in die nieuwe realiteit. “Bedrijven hebben wel eens de neiging om innovatie enkel te richten naar klanten. Duurzame innovatie begint van binnenuit.”  

Dit interview komt uit het e-book Vision on 2021. Download het gratis e-book via deze link!

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business