Dat is de visie van Olav Adami van Fourcast for Education. We spraken over de digitaliseringsplannen van het Vlaamse onderwijs.

Advertentie

De scholen mogen nu dan gesloten zijn tijdens de kerstvakantie, achter de schermen is er heel wat aan het bewegen in het Vlaamse onderwijs. De verschillende lockdowns in 2020 toonden aan dat veel scholen nog niet zijn toegetreden tot het digitale tijdperk. Daar moet volgend jaar verandering in komen. Met een nieuwe beleidsnota luidde Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts ‘de Digisprong van het onderwijs’ in. Een laptop voor alle studenten vanaf het vijfde studiejaar was het belangrijkste aandachtspunt dat de minister naar voren schoof. Een historisch kantelmoment voor het onderwijs, noemde Weyts het bij de voorstelling.

Maar is zijn beleidsplan wel echt zo historisch? We gingen erover in gesprek met Olav Adami van Fourcast for Education. Fourcast for Education is een organisatie die vorig jaar ontstond als de premier partner van Google for Education, het onderwijsplatform van de techreus, voor België. Ook voor hen is het wegwerken van de digitale achterstand een topprioriteit. Dat doen ze door leerkrachten actief te coachen in hun IT-gebruik, en ze zijn ook één van de belangrijkste Chromebooks-verdelers in ons land. De digitalisering van het onderwijs is een onderwerp dat Adami dan ook nauw aan het hart ligt.

Olav Adam is de vierde persoon van rechts. Afbeelding: Fourcast for Education.

De volgorde omdraaien

“De speerpunten die in het digitaliseringsbeleid worden vooropgesteld, zijn zeker belangrijk. Maar wij willen er voor pleiten om de volgorde van die speerpunten om te draaien”, vertelt Adami ons. Daarmee bedoelt hij dat we ons niet blind mogen focussen op de aankoop van nieuw materiaal. “Een laptop is een dure aankoop als je leerkrachten niet aanleert hoe ze er een extra meerwaarde mee kunnen creëren in hun klaslokaal. Om de ‘Digisprong’ te kunnen maken, moet er minstens evenveel aandacht besteed worden aan de pedagogische ondersteuning dan aan het materiaal op zich.”

Die pedagogische ondersteuning is één van de belangrijkste activiteiten van Fourcast for Education. De organisatie biedt opleidingen aan voor leerkrachten om hen te leren hoe zij meer kunnen halen uit het ICT-materiaal dat zij van de school ter beschikking krijgen. Dat verloopt via verschillende leermethoden, van interactieve 1-op-1 sessies tot groepswebinars. De experts hebben vaak zelf ook een actieve rol in het onderwijs, en hebben dus voeling met de problemen en uitdagingen van leerkrachten. Met hun digitale leerplatformen wisten ze tijdens de eerste lockdown duizenden leerkrachten te bereiken en te ondersteunen tijdens de noodgedwongen shift naar afstandsonderwijs. Adami zag met zijn organisatie scholen die deelnamen aan hun digitale leerplatform zienderogen progressie maken tijdens die moeilijke periode.

Chromebooks of laptops?

Ook over de keuze van het materiaal heeft Adami een uitgesproken mening. Volgens hem is in een onderwijscontext een Chromebook een betere keuze dan een Windows- of Apple-laptop. Dat komt omdat de aankoop van een Chromebook ten eerste goedkoper is, maar de toestellen ook laagdrempeliger zijn in gebruik voor iemand met beperkte ICT-kennis. “De user experience en controle admin zijn bij Chromebooks doorgaans veel minder ingewikkeld dan bij Windows. Chromebooks regelen alles in de cloud. Leerkrachten kunnen hun apparaat dus eenvoudig zelf beheren zonder voor alles een beroep te moeten doen op de ICT-coördinator. Zo kunnen zij altijd verder werken. Het moet er toe bijdragen om technologie onzichtbaar te maken in het klaslokaal.”

Want zo ziet Adami de toekomst van het onderwijs. “Niet alles moet digitaal gaan verlopen. Technologie moet een hulpmiddel zijn, en geen einddoel.” We kunnen dus pas echt van een digitaal onderwijs spreken wanneer leerkrachten en laptops in perfecte harmonie met elkaar leven.

Afbeelding: Fourcast for Education
Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here