Als computerfabrikant kan Lenovo een belangrijke rol spelen voor de educatieve markt. Gauthier de Villenfagne legt uit hoe Lenovo digitaal afstandsonderwijs mee mogelijk helpt maken.

Advertentie

Belgische scholieren hebben dit jaar kunnen genieten van een extra lange herfstvakantie van twee weken, maar op 16 november gingen de schoolpoorten opnieuw open. Voor een deel van de leerlingen toch, want voor vooral oudere scholieren is afstandsonderwijs opnieuw (gedeeltelijk) een feit. Universitaire studenten volgen alweer een tijdje terug volledig hun lessen van thuis uit. Dat het geen gewoon schooljaar zou worden, dat stond al een tijdje vast.

Tijdens de eerste lockdown bleek al dat digitaal afstandsonderwijs grote ongelijkheden in de maatschappij blootlegt. Niet alle leerlingen krijgen vanuit hun thuissituatie de middelen om het juiste materiaal te kunnen aankopen. En zonder het juiste technologische materiaal is afstandsonderwijs nu éénmaal niet mogelijk. Ook tijdens de tweede lockdown zijn overheidsinstanties volop op zoek naar laptops voor kansarme kinderen. Maar gaan ze die wel tijdig vinden? “Tijdens de tweede lockdown zal het zeer moeilijk worden om aan de stijgende vraag te blijven voldoen”, vertrouwt Gauthier de Villenfagne, Channel Manager van Lenovo Belgium, ons toe.

Van product tot prijs

Lenovo is één van de grootste computerfabrikanten in België en wereldwijd. De educatieve markt vormt een zeer belangrijke afzetmarkt voor Lenovo. Volgens de Villenfagne moeten heel wat factoren in rekening worden genomen om producten af te stemmen op de noden van deze markt, die Lenovo als hardwareleverancier niet allemaal in handen heeft. Dat geldt natuurlijk wel voor een eerste belangrijke factor:  de hardware op zich. Die moet voldoende aangepast zijn aan de werkomgeving van elke student. Na hardware komt de software. Daaronder rekent de Villenfagne niet enkel de basissoftware (Windows, MacOS, ChromeOS, …) maar ook extra softwarelagen en applicaties voor leerkrachten en studenten. Maar het gaat verder dan het product. Leveranciers moeten ook een goed supportsysteem aanbieden bij technische problemen en ook met de pricing van de producten kan een leverancier zich onderscheiden. De Villenfagne geeft het voorbeeld van laptops aanbieden voor een maandelijkse huurprijs van 10 tot 15 euro per maand, een oplossing die vaak budgetvriendelijker is voor gezinnen die de aankoop van een volledig nieuwe laptop niet altijd kunnen permitteren.

Tot zover wat Lenovo als hardwarefabrikant kan betekenen voor de educatieve markt. Maar het bedrijf zet zich als meer dan een leverancier in die markt. Via de SMB Services-divisie bouwt Lenovo ook waardevolle partnerships uit met koepels en gespecialiseerde partners uit de onderwijswereld. Zo probeert Lenovo te begrijpen en op te volgen hoe de switch naar een nieuwe manier van lesgeven waar digitale technologie centraal komt te staan zich doorzet in het Belgische onderwijs, zodat zij ook hun eigen producten en diensten beter op het onderwijs kunnen inzetten.

Vraag overstijgt het aanbod

de Villenfagne volgt de Belgische educatieve markt van heel nabij. Hij zag die markt de voorbije maanden enorm veranderen, en vooral explosief groeien. “Normaal verkopen we ongeveer 100.000 laptops verspreid over een jaar op de SMB markt. De eerste golf heeft voor een grotere vraag vanuit de educatieve markt gezorgd. Daardoor moest de productie snel omhoog, wat voor problemen bij leveranciers van onderdelen zorgde.”

Die stijgende vraag kwam onder meer vanuit de Vlaamse regering, die bij Lenovo aanklopte in hun zoektocht naar laptops voor kansarme leerlingen. Lenovo kon die eerste vraagstijging nog opvangen door de grote stockvoorraad aan businesslaptops te raadplegen. Maar dat kan voor de tweede golf wel moeilijkheden met zich meebrengen als de leveranciers hun productieachterstand niet weggewerkt krijgen. “De SMB markt is niet ingestort, en moeten we ook kunnen blijven bedienen. Ook het consumentenaanbod werd leeggeplunderd voor de educatieve markt.”

2 miljoen potentiële klanten

Hoe zal de educatieve markt verder groeien? Potentieel bevat de hele Belgische educatieve markt volgens de Villenfagne twee miljoen klanten. Vooral de leeftijdsgroep van 12 tot 18 jaar kan door de coronapandemie op korte termijn een zeer interessante nieuw marktsegment vormen. Om deze markt te kunnen bedienen zonder dat het aanbod voor andere segmenten wordt beïnvloed, zouden wel grof gerekend 40.000 extra laptops moeten geproduceerd worden.

Op termijn voorspelt de Villefagne dat de groei in de educatieve markt wel opnieuw zal afvlakken, zoals dat met elke bloeiende markt gebeurt. Maar wanneer de markt het moment van verzadiging zal bereiken, dat is op dit moment één van de meest prangende vraagstukken die de computerindustrie bezighoudt. Het coronavirus zal hier wellicht voor scherprechter spelen.

Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here