Gigabyte is een bedrijf dat in vele markten thuis is. European Sales Director Networking & Communications Thomas Yen legt ons uit hoe het bedrijf haar scope verruimde van de consument naar een professioneel cliënteel.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het Taiwanese bedrijf Gigabyte werd opgericht in 1986 en is sindsdien uitgegroeid tot een grote naam binnen de computerindustrie. Het bedrijf bouwde haar specialisatie op in het ontwikkelen van moederborden. Volgens cijfers van Gigabyte zou bijna 1 op 10 computers een moederbord van het bedrijf bevatten. Ook voor de doorwinterde pc-gamer zal Gigabyte ongetwijfeld een belletje doen rinkelen. Het bedrijf werkt nauw samen met onder meer Intel, AMD en Nvidia voor de productie van moederborden en grafische kaarten voor gaming pc’s.

Deze kwamen echter niet ter sprake tijdens ons gesprek met Thomas Yen, European Sales Director Networking & Communication. Want hoewel de productie van computercomponenten nog steeds centraal staat in het businessmodel, is het bedrijf een nieuwe weg aan het inslaan. Één waarbij de focus meer komt te liggen op het ontwikkelen van bedrijfsoplossingen die niet naar de eindgebruikers gericht zijn. Voor Thomas Yen was het een logische stap voor het bedrijf om te maken. Gigabyte wist immers al een sterke reputatie uit te bouwen binnen de computerindustrie, die gestoeld is op meesterlijk ingenieurschap. De expertise was dus al voor handen om het productportfolio richting een nieuw publiek uit te breiden.

Thomas Yen

Flexibiliteit

Nemen we de enterprise productportfolio even onder de loep, dan stellen we inderdaad vast dat deze in het verlengde liggen van waar Gigabyte voor bekend staat. De kern wordt gevormd door het aanbod in processoren en servers, zoals netwerkservers, rackservers, gpu-servers en ook opslagservers. Maar ook server moederborden vinden we uiteraard hier terug. Thomas Yen vertelt ons dat het bedrijf via haar oplossingen een grote flexibiliteit wil bieden aan haar klanten. Zij krijgen de mogelijkheid om de servers in-huis om te zetten naargelang wat hun specifieke bedrijfsnoden verlangen. Gigabyte kiest er ook bewust voor om geen overbodige features aan haar oplossingen toe te voegen.

Deze flexibiliteit stelt Gigabyte in staat om snel in te springen op high-end technologieën. Enkele nieuwe technologieën waarin het bedrijf haar aanbod wil uitbreiden zijn edge computing en AI-processing. Gigabyte is daarbij niet de leverancier van softwareapplicaties, maar met haar servers voorziet het de infrastructuur waarin deze technologieën optimaal kunnen renderen. Gigabyte kan solution-based totaaloplossingen bieden.

Afbeelding: Gigabyte

Uitbreiden

Gigabyte is nu vooral bezig met het uitbreiden van haar enterprise productportfolio. Haar volgende generatie producten zal nieuwe CPU-technologie bevatten, al geeft Thomas Yen nog niet alle geheimen over die nieuwe producten prijs. Gigabyte zal ook trachten de zichtbaarheid van haar enterprise-divisie te verhogen naar stakeholders.

De coronapandemie kan daarvoor eigenlijk een ideaal moment zijn. Die dwingt bedrijven er toe hun digitale transformatie versneld door te voeren, waardoor de nood om te investeren in high-end IT-infrastructuur alleen maar is toegenomen. Naast uitbreiding van haar enterprise product portfolio is Gigabyte ook haar Europese enterprise team aan het uitbreiden, wat zorgt voor directe lokale ondersteuning op het gebied van sales, marketing en technische support.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here