Facebook

De mededingingsautoriteit van het Verenigd Koninkrijk lanceert een onderzoek naar de verkoop van Giphy aan Facebook na bedenkingen rond concurrentieproblemen.

Advertentie

Dat stelt techsite TechCrunch in een bericht. Volgens de waakhond kocht Facebook Giphy onder meer op om de onderlinge concurrentie te verminderen. Daarmee maakt het enorme socialemediaplatform zich schuldig aan oneerlijke praktijken om zijn greep op de digitale advertentiemarkt te vergroten.  

Giphy, het platform waarmee gebruikers snel en eenvoudig GIF’s kunnen terugvinden in een grote bibliotheek, werd in mei vorig jaar voor 400 miljoen dollar opgekocht door Facebook. Daarmee verscheen de kwestie dan ook voor het eerst op de radar van de mededingingsautoriteit. Vorige week kwam de waakhond met meer informatie naar buiten. Er werd geopperd dat de samensmelting de concurrentie op vlak van digitale advertenties zou raken: “Als Giphy en Facebook verbonden blijven, dan zou Giphy minder gestimuleerd worden om zijn eigen digitale advertenties uit te breiden, wat tot een verlies van mogelijke concurrentie in de markt kan leiden.”

Pech voor Big Tech?

De waakhond zou bewijs hebben gevonden dat Giphy van plan was om zijn eigen partnerschappen rond digitale advertenties uit te breiden naar meerdere landen. “Als de mededingingsautoriteit van het Verenigd Koninkrijk is het onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de markten competitief blijven. Het is vitaal dat we verzekeren dat Facebook, als een groot en machtig Big Tech-bedrijf, niet zijn sterke marktpositie gebruikt om de concurrentie het zwijgen op te leggen”, aldus Andrea Gomes da Silva, Executive Director van Markets & Mergers.

In het persbericht stelt de mededingingsautoriteit van het Verenigd Koninkrijk ook dat de samensmelting van de twee bedrijven nefast kan zijn voor de andere sociale media. Deze zou de toegang tot het platform mogelijk ontzegd kunnen worden. Dat zou meer gebruikers naar Facebook en bijhorende platformen duwen.

Advertentieperikelen

Het is daarmee ook niet de eerste keer dat Facebook in opspraak komt in advertentie-gerelateerde zaken. In januari werd het nog door de Amerikaanse overheid aangeklaagd vanwege een oneerlijke deal met Google. Daar zou het een advertentievoordeel hebben gekregen en directe concurrentie met Google hebben vermeden. Daarnaast zou het ook zijn bereik bij advertenties hebben overschat, waardoor adverteerders foute cijfers te zien kregen.

Het onderzoek van de waakhond loopt tot 15 september. Zodra de waakhond meer informatie beschikbaar maakt, kan je het hier terugvinden.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here