Succes met Software as a Service

Software as a Service (SaaS) wint aan populariteit. De beloofde flexibiliteit en de ogenschijnlijk bijbehorende lage kosten spreken organisaties erg aan en bovendien neemt de technologie een hoop werk uit handen. De opmars van SaaS is ook veel resellers niet ontgaan en zij realiseren zich dat hier kansen liggen.

Echter, het leveren van alleen licenties is vaak niet voldoende om winstgevend te zijn. Resellers moeten daarom kritisch kijken naar hun rol in het aanbieden van cloud-gebaseerde oplossingen.
 
Resellers zijn zich steeds meer bewust van het feit dat SaaS geen hype is. Dit betekent echter wel dat zij hun businessmodel opnieuw moeten definiëren. SaaS wordt namelijk ten onrechte vaak als een bedreiging gezien, omdat men bang is dat de vendor zelf de eindklant gaat bedienen. De belangrijkste vraag voor resellers is daarom: hoe haal ik het meeste uit de verkoop van cloud-gebaseerde oplossingen? Het is immers geen product en met puur de verkoop van licenties is het erg lastig om echt succesvol te zijn.
 
Op dit moment is de markt ideaal om in te stappen. Steeds meer leveranciers zien het belang in van het kanaal voor de verkoop van cloud-oplossingen. Het aanbod is dus geen enkel probleem. Ondernemers herkennen zich vaak niet in de abstracte termen als SaaS, Cloudcomputing en integratie, waar vendoren en leveranciers mee strooien. Resellers kunnen de vertaalslag naar de ondernemer beter maken en deze kloof overbruggen. Daarnaast heeft de reseller een streepje voor op de softwareleveranciers, omdat afnemers zich nu eenmaal meer op hun gemak voelen bij hun vertrouwde reseller. Maar ook dit vertrouwen kent zijn grenzen. Wanneer de klant geen bevredigend antwoord krijgt op zijn vragen, zal hij op zoek gaan naar een leverancier die hem deze antwoorden wel kan geven.
 
De eerste stap naar succes is er voor zorgen dat er een balans is in het productportfolio. Voor iedere on-premise-oplossing is het verstandig ook een cloud-variant beschikbaar te hebben. Daarnaast is het belangrijk te inventariseren welke
diensten je als reseller kunt toevoegen om de klant nog beter te ondersteunen. Tot slot is het essentieel om actief het gesprek aan te gaan met de klant over de mogelijkheden en beperkingen van SaaS. Door een keuze te bieden, krijgt de klant het vertrouwen altijd bij de reseller terecht te kunnen, ook al durft de klant op dit moment niet volledig te kiezen. Goede ondernemers anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en zorgen dat zij uit iedere situatie het maximale resultaat halen. Resellers die in staat zijn om met deze ondernemers mee te denken, krijgen hier de loyaliteit van de klant voor terug.
 
Om winstgevend te zijn met SaaS is het belangrijk dat resellers zich focussen op hun core business, namelijk het verlenen van service. Voor resellers die niet alleen licenties aanbieden maar daarnaast ook additionele diensten, valt er veel winst te behalen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business