Business Team Investment Entrepreneur Trading discussing and analysis graph stock market trading,stock chart concept

De financiële wereld is de afgelopen tien jaar diepgaand getransformeerd. Toch lopen banken nog altijd achter in de moderniseringsslag. In het FinTech Report 2020 stelt Capgemini dat financiële instellingen moeten samenwerken met fintech om digitale innovatie te versnellen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Gisteren publiceerden de Franse multinational Capgemini en de European Financial Management Association (EFMA) hun gezamenlijke FinTech Report 2020. Op basis van gesprekken met executives in een zestigtal banken wereldwijd formuleert het rapport uitdagingen en kansen voor de financiële sector. Ondanks de grote vraagstukken waar traditionele banken nu voor staan, zien de onderzoekers een opportuniteit voor banken om weer te bloeien in de huidige markt. Hechte samenwerking met de finctech-sector is hierbij de eerste stap.

Kloof verwachtingen en realiteit

De kans dat je vandaag nog regelmatig naar een bankkantoor gaat, is klein. Internetbankieren en digitale financiële toepassingen zitten al een tijdje in de lift. Maar liefst 82% van de klanten wil geen fysieke afspraken bij de bank meer. Toch gaapt er nog steeds een kloof tussen de verwachtingen van klanten enerzijds en het digitale aanbod van financiële instellingen anderzijds. De technologie schiet immers vaak nog tekort. Problemen met de gebruikerservaring en omslachtige procedures geven de customer experience een flinke deuk. Zo is 48 procent van de jonge klanten gefrustreerd door het beperkte aanbod aan producten en diensten van hun primaire traditionele bank.

De oorzaak van deze kloof in verwachtingen ligt in de investeringspatronen van banken. Hoewel financiële instellingen de afgelopen jaren massaal hebben geïnvesteerd in IT-infrastructuur, waren uitgaven meestal gericht op de front-end. Zo werden middle- en back-endtoepassingen verwaarloosd. Het resultaat? Legacy hardware en inefficiënte processen met een beperkte schaalbaarheid verhinderen banken om in te zetten op digitale transformatie. Zo’n zeven op tien executives bij banken zijn dan ook niet tevreden over de voorbije moderniseringsinitiatieven.

Modernisering omarmen

Om concurrentieel te blijven en consumenten terug voor zich te winnen, moeten banken nu prioriteit geven aan middle- en back-endtransformatie. Dat zegt het FinTech Report 2020 verder. Door datagedreven en klantgerichte partnerships op te zetten met bedrijven uit te fintech-wereld, kunnen banken uiteindelijk de front-end verbeteren. Samenwerking is dan ook hét sleutelwoord. Banken moeten niet alle technologie zelf willen ontwikkelen, maar zich richten op strategische partnerships met organisaties in de sector. Met een open ecosysteem van verschillende fintech-partners, kunnen de financiële instellingen snel vooruitgang boeken.

Eric Vandermeersch, Senior Director Financial Services bij Capgemini, geeft daarbij het voorbeeld van digitale handtekeningen. ‘Een bank moet daar zelf geen oplossing voor ontwikkelen, maar kan beter in zee gaan met een scale-up die al technologie heeft.’ Dergelijke gezamenlijke projecten tussen banken en fintech, maar ook banken onderling, maken snelle en duurzame digitale transformatie mogelijk.

Effectieve samenwerking

Traditionele banken hebben de middelen, startups hebben de kennis. Toch botst de samenwerking tussen de twee partijen vandaag nog te vaak op een cultuurprobleem. Startups uit de fintech-wereld hebben vaak een agile cultuur. Dat staat haaks op de behoudsgezinde mentaliteit bij veel banken. Zo zegt 70% van de fintech-bedrijven dat trage processen bij banken voor hen een grote barrière vormen. Acht op de tien banken zegt dan weer dat hun systemen niet flexibel genoeg zijn voor samenwerking met een startup.

In het FinTech Report 2020 dringen de onderzoekers er dan ook op aan om deze barrières te overwinnen. ‘Traditionele banken bevinden zich op een kritiek moment’, zegt EFMA CEO John Berry. ‘Ze moeten digitale innovatie omarmen, anders dreigen ze irrelevant te worden. Om de klantverwachtingen op de huidige markt bij te houden, moeten gevestigde banken zichzelf heruitvinden als inventieve banken met de ondersteuning van gekwalificeerde fintech-partners.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here