IT-bedrijven uit India doen aan winstmaximalisatie door hun werknemers uit te persen. Zo blijkt uit een verslag van nieuwssite CIOL. De efficiëntie van de Indiase werknemers is het afgelopen jaar gestegen tot een recordhoogte. Maar die stijging is er gekomen door meer eisen te stellen aan het personeel: langere uren, meer stress en gepresteerde overuren […]

Advertentie

IT-bedrijven uit India doen aan winstmaximalisatie door hun werknemers uit te persen. Zo blijkt uit een verslag van nieuwssite CIOL.

De efficiëntie van de Indiase werknemers is het afgelopen jaar gestegen tot een recordhoogte. Maar die stijging is er gekomen door meer eisen te stellen aan het personeel: langere uren, meer stress en gepresteerde overuren die niet geregistreerd worden.

Minstens negen uur
De hoge efficiëntie van de Indiase IT’ers is te verklaren door de vele werkuren die ze kloppen. CIOL vond een IT’er uit Calcutta bereid anoniem te getuigen: “Sinds april 2009 zijn onze werktijden verhoogd met een half uur voor de buitenwereld en een uur intern. Als we minder dan negen uur werkten, werden we bestraft. Maar als we twaalf tot vijftien uur werkten, kregen we geen overuren.”

CIOL haalt nog een andere IT’er uit Bangalore aan die uitlegt hoe bedrijven langere werkuren afdwingen. De doelen werden verhoogd. Bijgevolg moest iedereen twaalf tot vijftien uur per dag werken om een project voor de deadline te halen. Met de overuren werd achteraf geen rekening gehouden.

Door meer werkuren te eisen van iedereen, verhogen bedrijven hun efficiëntie aanzienlijk, zonder er iets tegenover te moeten stellen. Onder de bedrijven die hun werktijden met een kwartier tot half uur verlengd hebben, bevinden zich Tata Consultancy Services, HCL en Accenture, zegt CIOL.

 

Advertentie