Business, Nieuws

Google komt met Europese transparantietools politieke advertenties

Google komt met maatregelen om de transparantie van politieke advertenties binnen de Europese Unie te garanderen.

 

Wanneer de campagneperiode voor het Europees Parlement volgend jaar aanvangt, zullen kandidaten hun identiteit moeten bewijzen om politieke advertenties te mogen aankopen bij Google.

 

De technologiereus heeft al laten weten dat het van adverteerders eist dat ze een aanvraag indienen en zich laten screenen voor ze politieke advertenties mogen kopen. Daarnaast vraagt Google ook dat alle advertenties die waarin politieke partijen worden vermeld, ook duidelijk vermelden wie voor die advertenties betaalt.

 

Een gelijkaardige procedure loopt al in de Verenigde Staten. Daar had Google de maatregel ingevoerd naar aanleiding van de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen. De maatregel is een onderdeel van Google’s bredere strategie om politieke desinformatie te vermijden.

 

Zowel Google als Facebook beloven dat ze meer maatregelen zullen implementeren om ook buitenlandse inmenging in de verkiezingen tegen te gaan. Volgens Bloomberg zal ook Facebook gelijkaardige maatregelen treffen om politieke advertenties transparanter te maken. Het sociale mediaplatform stelde dit jaar tools beschikbaar in de VS, Brazilië en het Verenigd Koninkrijk.

 

Google gaat echter nog een stapje verder en zal een transparantierapport publiceren, specifiek voor politieke advertenties in de Europese Unie. Het rapport zal onder andere een lijst bevatten van de adverteerders en welk bedrag ze precies hebben uitgegeven aan de campagne.

 

Op die manier kan het grote publiek die advertenties ook opzoeken en welke doelgroep de adverteerders willen bereiken. Het rapport zal pas beschikbaar zijn in februari of maart, maar de nieuwe beleidsmaatregelen gaan wel al in vanaf januari.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business