Business, Nieuws

WhatsApp krijgt nu toch advertenties

De oprichters van WhatsApp, Jan Koum en Brian Acton, wilden niet dat hun geesteskind ooit voor publicitaire doeleinden zou gebruikt worden. Nu de berichtendienst in handen is van Facebook, zal die strategie veranderen. Op die manier wil Facebook munt slaan uit de app en tegenvallende kwartaalcijfers weer de hoogte in jagen.

 

In de WhatsApp-status zullen bedrijven vanaf volgend jaar advertenties kunnen plaatsen. Die status wordt wereldwijd gebruikt door 450 miljoen mensen. Privéchats blijven gelukkig reclamevrij. Met dit initiatief zou Facebook weer een nieuwe boost moeten krijgen.

 

WhatsApp zal ook geld in rekening brengen aan grote bedrijven die via haar platform marketing- of klantgerichte berichten sturen. Het bedrag zal variëren van 0,5 tot 9 dollarcent per bericht, afhankelijk van het land.

 

Bedrijven zullen ook steeds meer van de WhatsApp Business API’s kunnen gebruikmaken om makkelijker met klanten te kunnen communiceren. KLM en Singapore Airlines zijn alvast een van de eerste klanten die daarvan gebruik zullen maken. Ook KBC breidt haar klantenservice via WhatsApp danig uit. E-commercebedrijven krijgen met de Whatsapp Business API ook de mogelijkheid om hun klanten in te lichten over de status van een pakje.

 

Facebook zoekt al even naar manieren om WhatsApp lucratiever te maken. Met WhatsApp zou dat misschien wel eens kunnen lukken. Eerder dit jaar stapten oprichters Koum en Acton op omdat ze zich niet konden verzoenen met de veranderende filosofie omtrent WhatsApp.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business