De meest recente Amerikaanse invoertarieven van 170 miljard euro op Chinese goederen, zouden wel eens een zeer ongunstig effect kunnen hebben op de Apple watch en andere gezondheidstrackers die in China worden samengesteld.

Advertentie

 

Buiten schot 

 

Hoewel consumententechnologie tot nu toe buiten schot is gebleven en tot dusver geen problemen heeft ondervonden van de invoertarieven, zouden de ontwikkelaars van gadgets nu toch ook blootgesteld worden aan Amerikaanse invoertarieven op goederen die consumenten dagdagelijks gebruiken.

 

De toestellen die onderhevig zijn aan de tarieven werden stuk voor stuk vastgelegd door officiers van de Amerikaanse grenscontrole en vallen onder een subparagraaf over datatransmissietoestellen.

 

Indien de invoertarieven ook effectief deze herfst in werking treden, zouden de producten van Apple en Fitbit onderhevig zijn aan invoertarieven van 10%.

 

Autoriteitsmisbruik 

 

De specifieke producten die getaxeerd zouden worden, zijn; de Apple Watch, en de Fitbit Charge, Charge HR en Surge-modellen. De bedrijven weigerden voorlopig alle commentaar op de voorgestelde lijst van invoertarieven.

 

De New York Times meldde dat Trump de CEO van Apple al heeft gerustgesteld tijdens een meeting in mei: er zullen namelijk geen invoertarieven geheven worden op iPhones die in China worden samengesteld.

 

Sage Chandler, ondervoorzitter van het internationaal handelsbeleid bij de consumententechnologievereniging vindt dat: “Dit een treffend voorbeeld is van hoe de president zijn autoriteit misbruikt om specifieke producten en bedrijven te viseren.”

 

Fight the power! 

 

Volgens experts hebben bedrijven met een invoercode op de beruchte lijst welgeteld drie opties om terug te slaan. Je kan als bedrijf in de eerste plaats ervoor ijveren om de code te laten schrappen van de lijst tijdens de vox populiperiode.

 

Wanneer de code al effectief in voege is gegaan, kan het bedrijf ook nog steeds een aanvraag doen om de code te laten schrappen van de lijst.

 

Een derde optie is proberen de producten de classificeren onder een code die niet op de lijst terug te vinden is. Die laatste optie zou wel eens heel moeilijk kunnen blijken, aangezien er wel duizenden codes op de lijst staan.

 

Advertentie