nepnieuws

Sinds Donald Trump aan de macht kwam, is fake news een hot topic. Of dat nu komt doordat zijn verkiezingscampagne een handje werd toegestoken door Cambridge Analytica en gekleurd nieuws, of door het feit dat hij zelf wel elke week een nieuwsverhaal als fake news brandmerkt, laten we in het midden.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Feit is dat Facebook sinds 2016 met een serieus imagoprobleem en dat ook grif toegeeft.

 

Natuurlijk taalgebruik  

 

Daarom ook kondigde het sociale mediaplatform gisteren aan dat ze Bloomsbury AI aan hun folio zullen toevoegen in hun strijd tegen fake news. Facebook zal het team en de technologie van Bloomsbury AI gebruiken om zowel fake news als andere inhoudelijke problemen op te lossen.  

 

Bloomsbury AI focust zich voornamelijk op natuurlijk aanvoelend taalgebruik, een begrip dat voor een computer erg moeilijk te vatten is. Het is niet duidelijk hoeveel Facebook precies betaald heeft voor de overname. Naar verluidt telde het sociaal mediaplatform tussen 23 en 30 miljoen dollar neer voor Bloomsbury AI.  

 

De mede-oprichter van Bloomsbury AI, Sebastian Riedel, is ook nog eens de geestelijke vader van Factmata, een startup die beweert detectietools ontwikkeld te hebben voor Fake News. Facebook laat dat gedeelte nog vaag, en zegt dat het team van Bloomsbury AI zich zal focussen op ‘hoe natuurlijk taalgebruik precies verwerkt wordt’.  

 

Het lijkt echter aannemelijk dat gezien de expertise van de werknemers, die applicaties ook detectietools voor fake news bevatten. Dat zou willen zeggen dat de overname in feite meer gericht was op de aanwerving van specifiek talent in plaats van het bedrijf en haar producten.