Business

Zeven Tesla-tips voor uw bedrijf

Automaker Tesla is een van de weinige schone-technologiebedrijven die meer dan tien jaar na oprichten succesvol zijn. Wat kan u er als bedrijf van leren?

 

Automaker Tesla is een van de weinige schone-technologiebedrijven die meer dan tien jaar na oprichten succesvol zijn. Wat kan u er als bedrijf van leren?

1. Zorg voor een degelijk product

De technologie van Tesla is zo goed dat andere autofabrikanten, van Mercedes tot Toyota, haar gebruiken. Tesla’s grootste technologische prestatie is het vermogen om meerdere componenten te integreren tot een superieur product.

2. Timing is alles

Begin 2010 kreeg Tesla een lening van 465 miljoen dollar van het Amerikaans ministerie van Energie. Een cruciale geldinjectie, zo bleek. Zo’n lening zou halverwege de jaren 2000 ondenkbaar zijn geweest, en vandaag is dat eigenlijk opnieuw ondenkbaar.

3. Begin met een niche-markt

Tesla begon in een piepkleine markt die het kon domineren: luxueuze elektrische sportwagens. Van de eerste Roadster werden er in 2008 maar een stuk of 3.000 van verkocht. Vorig jaar verkocht het al 20.000 Sedans en bevindt het zich in een goede positie om bredere markten te bedienen.

4. Zorg voor een goed team

Elon Musk, de CEO van Tesla, is zowel een uitmuntende ingenieur als verkoper. Dit heeft erg goed geholpen om een groep mensen rond zich te verzamelen die op beide vlakken uitblinken. Weinig CEO’s weten echt wat hun medewerkers inhoudelijk uitvoeren.

5. Hou de distributie in handen

De meeste bedrijven onderschatten het belang van distributie. Tesla nam dit zo ernstig dat het besloot om de hele distributieketen in eigen beheer te nemen. Terwijl andere autofabrikanten vaak afhankelijk zijn van onafhankelijke dealers. De aanpak van Tesla vergde een aardige startinvestering, maar biedt wel controle op de klantenervaring en versterkt het merk.

6. Wees betrokken

Anders dan bij de concurrentie staat de oprichter aan het roer van het bedrijf, voor een flink deel met eigen centen. Dat draagt bij tot het vertrouwen, in deze sector niet onbelangrijk, en bevestigt de betrokkenheid en volharding.

7. Focus op design

Groene auto’s, zoals de Honda Insight, zagen er vaak een beetje lomp uit. Tesla wilde van bij aanvang de chauffeurs van milieuvriendelijke wagens er ook echt cool laten uitzien. Dus niet alleen via het groene principe op zich maar door het design van zijn wagens.

Maar…

Toch zijn er ook minpunten. De snelle groei lijkt Tesla soms parten te spelen, zo merkte een lezer op. "Ik ben zelf bijna 4 jaar Tesla klant en ik merk een duidelijk verschil tussen de kwaliteit van de service engineers bij de start, de zogenaamde Tesla Rangers, en de kwaliteit van het huidige team", merkt hij op. "Overal garages en showrooms openen en er dan bijna uitsluitend junior personeel in tewerkstellen is een gevaarlijke strategie, zeker voor een merk dat zich in het duurdere segment positioneert. De auto’s zijn fantastisch en dat compenseert uiteraard heel veel. Maar het startup-krediet – meeste eigenaars zijn fans – is niet oneindig."

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business