De stap naar de cloud is meteen ook een uitstekende aanleiding om de eigen software kritisch te evalueren. Is deze software wel geschikt om in een SaaS-model aan te bieden? Is de gebruikerservaring van de bestaande software ook aanvaardbaar in een SaaS-model? Is alle functionaliteit uit de traditionele software ook wel nodig in een cloud-versie? Of is er behoefte aan nieuwe functies? Al deze vragen moeten aan bod komen voor u aan uw SaaS-avontuur begint.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Maand na maand, ja zelfs dag na dag zien we meer toepassingen opduiken in de cloud. Logisch ook, want het aantal voordelen voor alle betrokken partijen is haast niet te tellen. Gebruikers genieten een ongekend gebruiksgemak wanneer hun software non-stop beschikbaar is, waar ze zich ook bevinden. Organisaties zien dure investeringen in software plaatsmaken voor gespreide operationele kosten, ze hoeven niet te investeren in soms dure hardware die nodig is voor het draaien van de software. En ze betalen enkel voor echte gebruikers, niet voor een aantal gebruikerslicenties die vergeten raken en vergaan onder een dikke laag stof. De softwareleveranciers tenslotte zien met een SaaS-versie van hun toepassing soms een heel nieuw marktsegment binnen bereik komen: de kleinere maar ambitieuze organisaties die de voordelen van hun software wel zien maar zich de kosten voor aankoop, beheer en onderhoud van de gehele infrastructuur niet konden veroorloven.

Zo is het ook gegaan met Ortec, een leverancier van software en services voor procesplanning en -optimalisatie, met oplossingen voor transport-, personeels- en field service planning. Zij zochten een manier om zich te onderscheiden van de steeds toenemende concurrentie. Toen besloten ze om een SaaS-versie van hun software aan te bieden, een laagdrempelig cloud alternatief voor de soms veeleisende on-premise oplossing. Voortaan zien geïnteresseerde klanten zich niet langer gehinderd door hoge opstartkosten maar kunnen ze aan de slag met een vast maandelijks bedrag. Een snelle activatie en een internetverbinding volstaan om te genieten van de voordelen die voordien enkel voor grotere ondernemingen waren weggelegd.

Van on-premise tot SaaS: een kleine stap of een mijlpaal?

Ortec is een mooi voorbeeld van wat SaaS kan betekenen. De klant ziet nieuwe functionaliteit beschikbaar komen die voordien buiten zijn bereik lagen. Voor de leverancier betekent het SaaS-model dan weer een nieuw klantensegment. Het lijkt dus voor de hand te liggen dat elke softwareleverancier die stap zo snel mogelijk zet. Maar zo eenvoudig is het nu ook weer niet. Je kan niet met één druk op de knop je software omzetten van on-premise naar een hosted versie die als dienst wordt aangeboden. Hiervoor moeten de nodige aanpassingen gebeuren, en – minstens even belangrijk – de juiste keuzes worden gemaakt.

De stap naar de cloud is dan ook een uitstekende aanleiding om de eigen software eventjes kritisch te evalueren. Is deze software wel geschikt om in SaaS-model aan te bieden? Kunnen we volstaan met een eenvoudige copy-paste? Of is dit het uitgelezen moment om zowel de bestaande software als de nog te bouwen SaaS-versie grondig te hertekenen met gebruik van nieuwe technologieën en eventueel zelfs een grondig hertekende architectuur? Is de gebruikerservaring van de bestaande software ook aanvaardbaar in een SaaS-model? Is alle functionaliteit uit de traditionele software ook wel nodig in een cloud-versie? Of is er behoefte aan nieuwe functies? Al deze vragen moeten aan bod komen voor u aan uw SaaS-avontuur begint.

Transformatie is teamwerk

Bij Ortec bleek de software voldoende toekomstbestendig om te vertrekken van de bestaande on-premise versie. Maar zelfs als hele stukken code kunnen worden overgezet, blijft het maken van een SaaS-versie van software een behoorlijk complex traject, dat enkel met het nodige teamwerk kan worden gerealiseerd. Een ideaal SaaS-ontwikkelteam bestaat minstens uit de volgende vijf rollen: de architect, die de infrastructuur uittekent; de softwareontwikkelaar; de databaseadministrator; de softwaredesigner, die aandacht moet hebben voor de specifieke vereisten van SaaS-software; en de projectmanager, die het hele traject in goede banen leidt.

Waar komt de cloud?

Als de transformatie naar SaaS-software succesvol is afgewerkt, rest de softwareleveranciers nog één belangrijke keuze: plaatsen zij de software binnen de eigen omgeving, of besteden zij hosting, beheer, onderhoud en beveiliging liever uit aan een externe partij? Voor een meerderheid van de softwarebouwers valt de beslissing in het voordeel van uitbesteden. Een betrouwbare dienst aan de klanten leveren die 24/7 beschikbaar is en afdoende beschermd tegen bedreigingen van buitenaf, vergt een degelijke infrastructuur en voldoende personeel om deze infrastructuur te beheren en onderhouden. Dit kan je je enkel veroorloven als je een voldoende grote organisatie hebt ter ondersteuning van je SaaS-software. De meeste kleinere softwareleveranciers zullen voor hun stap naar de cloud wellicht een beroep doen op een betrouwbare partner om die continuïteit, betrouwbaarheid en zorgeloos gebruik te garanderen.