Business

Bedrijven doen overnames te vaak op goed geluk

Een derde van de ondernemingen meet achteraf niet of een overname het gehoopte resultaat heeft opgeleverd.

Hoewel bedrijven zelf zeggen goed voorbereid aan een overnametraject te beginnen, lijkt het er in de praktijk heel anders aan toe te gaan. Een derde van de ondernemingen meet achteraf niet of een overname het gehoopte resultaat heeft opgeleverd.

De helft kijkt bij een volgende overname niet terug op ervaringen uit het verleden. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Mercer bij 70 multinationals, samen goed voor enkele miljoenen werknemers.

Succesfactoren

De onderzoekers interviewden senior HR-professionals en fusie- en overname-experts op verschillende niveaus, en brachten in kaart welke factoren bepalend zijn voor succesvolle overnames.

Daaruit blijkt dat een gedegen acquisitieplan en een grondige evaluatie, vooral dan met het oog op meer efficiëntie bij een eventuele volgende overname, de twee belangrijkste succesfactoren zijn.

Het onderzoek waarin Mercer heeft geanalyseerd hoe multinationals omgaan met overnames kreeg als naam The Well-Prepared Dealmaker .

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business