De eerste zon van het jaar breekt door en het ziet er naar uit dat de business terug begint aan te trekken. Heb deze week eens wat rond gebeld over de nieuwste hype “Big Data”. In de eerste plaats heb ik het wel al wat moeilijk met dat woord want het lijkt eerder dat we […]

Advertentie

De eerste zon van het jaar breekt door en het ziet er naar uit dat de business terug begint aan te trekken. Heb deze week eens wat rond gebeld over de nieuwste hype “Big Data”. In de eerste plaats heb ik het wel al wat moeilijk met dat woord want het lijkt eerder dat we aan de vooravond staan van een nieuwe technologie die IT weer dichter bij het menselijke denken brengt. 

De weg is nog lang als ik mag voortgaan op het gefrons van IT’ers als ik hen vandaag leer demodelleren en hen uitleg dat een object geen representatie is van de werkelijkheid. Onze systemengineers worden helemaal zot als ik hen uitleg dat centralisatie niet nodig is en een duur netwerk voor datasynchronisatie zonde van het geld is.

Het meest sprekende voorbeeld van deze week was een klant die zijn wens uitdrukte om “zijn dure computers in te zetten om te werken hoe wij vroeger werkten”. Ja duh … Een uitspraak die me toch triggerde om met de man dieper in gesprek te gaan.

De brave man was enkele decennia geleden gestart met een winkelketen en vertelde me hoe hij vroeger door de rekken liep en op zicht belde met de distributeur om door te geven wat hij wenste bij te bestellen.

Na jaren van investeren in IT zat hij met een ingewikkeld stockbeheersysteem, scanning software en een kassasysteem dat hem een bestandje opleverde dat hij door zijn ERP pakket moest jagen om via EDI connectoren zijn bestellingen te plaatsen bij de distributeur.

Duur, zonder resultaat
Door de jaren heen had hem dat tonnen euro’s gekost. Vele IT’ers passeerden de revue en beloofden allemaal het walhalla. Het klonk me inderdaad bekend in de oren.

Toen hij er gladjes aan toevoegde dat klanten soms nonchalant produkten in verkeerde rekken terugzetten en hij de laatste jaren dan ook nog eens bewakingscamera’s en software had gekocht om diefstallen tegen te gaan, droop de teleurstelling helemaal door:

“Want door die klanten en diefstallen loopt dat stomme stockbeheer helemaal fout, waarom kunnen die stomme camera’s nu niet ingeschakeld worden om te doen wat ik vroeger ook deed. Kijken wat er bijbesteld moet worden?”. Schaamrood bij ondergetekende. Hoe kunnen we soms falen op zo’n eenvoudige zaken. Het raakte me als IT’er. De brave man heeft eigenlijk wel gelijk. 

Het popte zo door mijn hoofd om hem het walhalla terug voor te stellen. Een hadoop cluster zou hem wel verder helpen. De beelden kunnen vlot opgeslagen worden, de herkenningssoftware bestaat al en het zou zelfs makkelijker worden om op basis van gedrag aanpassingen te doen aan de rekken om diefstallen moeilijker te maken.

In mijn eigen zoektocht ben ik overtuigd dat de technologie achter Big Data een grotere impact op ons leven zal hebben dan het internet. Heb het braaf gehouden bij een voorstel om de man eens te ontmoeten en eens te luisteren naar zijn bezorgdheden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Advertentie