Het is ongeveer een jaar geleden dat Tim Cook aan het hoofd kwam te staan van technologiebedrijf Apple. We weten allemaal dat zijn stijl van leiding geven helemaal anders is dan die van zijn voorganger. Daarom ook dat Jobs hem als zijn rechterhand koos. Maar hoe brengt hij het ervan af als kapitein van het […]

Advertentie

Het is ongeveer een jaar geleden dat Tim Cook aan het hoofd kwam te staan van technologiebedrijf Apple. We weten allemaal dat zijn stijl van leiding geven helemaal anders is dan die van zijn voorganger. Daarom ook dat Jobs hem als zijn rechterhand koos. Maar hoe brengt hij het ervan af als kapitein van het schip?

Wij weten als journalisten alleen wat we vanuit ons standpunt kunnen zien. We werken niet voor Apple, in tegenstelling tot wat sommige lezers op ons forum lijken te denken, en Apple staat erom bekend de lippen stijf op elkaar te houden. Er zijn maar weinig (ex-)werknemers die bereid zijn om over de werking van het bedrijf te praten.

Soms gebeurt het wel. Dan Lyons van ReadWrite heeft een voormalig sales manager weten te strikken, die zijn ervaringen met CEO Tim Cook graag publiek wilde maken. Hij heeft er zelfs een boek over uitgebracht. Het gaat hier natuurlijk over een individuele mening, maar het biedt een ander perspectief naast hetgeen journalisten al een jaar schrijven.

Hier zijn zeven dingen die hij te vertellen had over de manier waarop Tim Cook Apple leidt.

  • “Ik voel geen persoonlijke loyaliteit in hem. Hij laat zich leiden door cijfers en de angst om er naast te zitten.”
  • “De mensen die ik hem heb zien aannemen, waren niet goed.”
  • “Tim Cook is een lichtgewicht in de technologie, in die zin dat het hem aan passie ontbreekt.”
  • “Hij is geen natuurlijke leider, hij is een manager. Een manager van cijfers, niet van persooonlijkheden.”
  • “Er is geen duurzame bedrijfscultuur bij Apple vanwege onbeslisbaarheid en tegenstrijdige meningen die niet aangepast worden aan de top.”
  • “Sterke figuren binnen het bedrijf raken gefrustreerd omdat het management hen in hun mogelijkheden beperkt, dus vertrekken ze, en nemen ze hun ideeën mee.”
  • “Apple is zijn kernpubliek van prosumers aan het verliezen omdat ze de massamarkt willen omarmen. Het is een strategie die tegen een bepaalde prijs komt.”