De zwakke verkoop van BlackBerry’s bezorgt moederbedrijf Research In Motion (RIM) een slecht financieel kwartaal. Het Canadese smartphonebedrijf heeft in zijn vierde fiscale kwartaal een verlies van 125 miljoen dollar (24 dollarcent per aandeel) geleden. Een jaar geleden boekte het nog een winst van 934 miljoen dollar (1,74 dollar per aandeel). De omzet van het […]

De zwakke verkoop van BlackBerry’s bezorgt moederbedrijf Research In Motion (RIM) een slecht financieel kwartaal.

Het Canadese smartphonebedrijf heeft in zijn vierde fiscale kwartaal een verlies van 125 miljoen dollar (24 dollarcent per aandeel) geleden. Een jaar geleden boekte het nog een winst van 934 miljoen dollar (1,74 dollar per aandeel). De omzet van het bedrijf zakte op drie maanden tijd met 19 procent naar 4,2 miljard dollar.

Een verklaring voor die resultaten zijn de zwakke verkoopcijfers. In RIM’s vierde kwartaal daalde de verkoop van BlackBerrytoestellen met 21 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Dat komt neer op 11,1 miljoen verkochte stuks.

Stoelendans
Daar komt bij dat in de afgelopen maanden er bij het management van RIM zware wijzigingen zijn doorgevoerd. Co-CEO Jim Balsillie nam ontslag. Technologiedirecteur David Yach en Operationeel directeur Jim Rowan verlieten ook het bedrijf.

RIM stond met BlackBerry jarenlang aan de top. De smartphones waren zeer populair bij bedrijven, maar de laatste jaren krijgt het merk zware concurrentie van Android en de iPhone.

Toekomstplannen
Veel beterschap is er voorlopig niet in zicht. Normaal zou het bedrijf voor de zomer nog toestellen uitbrengen met het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10. Maar die hebben een bepaalde chipset nodig die pas deze zomer beschikbaar is, waardoor de toestellen pas in de tweede helft van het jaar zullen verschijnen.

Maar RIM is zich wel bewust dan de problemen. Het bedrijf wil zich opnieuw concentreren op zakelijke klanten. Tegelijk plant het bedrijf nieuwe producten in opkomende markten.

CEO Thorstein Heins zegt dat het bedrijf alle projecten zal schrappen die niets met business, beveiliging en BlackBerry Messenger te maken hebben. Ontbrekende functies en diensten wil het bedrijf opvullen met de hulp van partners.