Hewlett-Packard fuseert zijn pc- en printafdeling. Die zet moet onder meer de merknaam en klantenondersteuning ten goede komen. Het gerucht ging al even de ronde maar HP bevestigt de herstructurering nu zelf. De twee producten samenzetten moet het financieel profiel van beiden verbeteren. Todd Bradley komt aan het hoofd van de nieuwe afdeling te staan. […]

Advertentie

Hewlett-Packard fuseert zijn pc- en printafdeling. Die zet moet onder meer de merknaam en klantenondersteuning ten goede komen.

Het gerucht ging al even de ronde maar HP bevestigt de herstructurering nu zelf. De twee producten samenzetten moet het financieel profiel van beiden verbeteren. Todd Bradley komt aan het hoofd van de nieuwe afdeling te staan.

In de verklaring van de IT-gigant staat te lezen dat dit zal leiden tot snellere beslissingen, een betere productiviteit en meer efficiëntie. Ook is het volgens HP een goede zaak voor de go-to-market strategie (hoe een bedrijf zijn product naar een doelgroep brengt), de merknaam, de bevoorradingsketen en de klantenondersteuning..

Al blijven analisten kritisch. Zo gelooft Shaw Wu van Sterne Agee niet dat de combinatie zal leiden tot kostenbesparing of synergie.

Wu gelooft dat er ruimte is voor kostensynergie, maar in dit geval hebben beide afdelingen een eigen businessmodel. Al is er wel ruimte voor kostenbesparing op vlak van administratie en eventueel voor sales en marketing, maar met mate.

Daarnaast is de cyclus van beide producten anders. Mensen komen bijvoorbeeld om de 1-3 jaar een nieuwe pc, maar pas om de 3-5 jaar een nieuwe printer.

Stoelendans
Bradley, die de afdeling zal leiden, is momenteel verantwoordelijk voor de pc-afdeling (de Personal Systems Group, PSG). Vyomesh Joshi, topman van de Imaging and Printing Group (de printerafdeling), gaat na 31 jaar bij HP met pensioen.