Google heeft volgens overheidsdocumenten bijna 400.000 dollar in lobbywerk rond SOPA, PIPA en andere copyrightwetgeving uitgegeven. De documenten zeggen echter niet of Google toen voor of tegen de antipiraterijwetgeving was. Het gaat om 390.000 dollar die werd gebruikt om politici te informeren over SOPA, PIPA en DMCA, de huidige copyrightwetgeving in de VS. Google heeft […]

Advertentie

Google heeft volgens overheidsdocumenten bijna 400.000 dollar in lobbywerk rond SOPA, PIPA en andere copyrightwetgeving uitgegeven. De documenten zeggen echter niet of Google toen voor of tegen de antipiraterijwetgeving was.

Het gaat om 390.000 dollar die werd gebruikt om politici te informeren over SOPA, PIPA en DMCA, de huidige copyrightwetgeving in de VS. Google heeft zich in de dagen voor het internetprotest rond de wetsvoorstelling tegen SOPA en PIPA gekant, maar heeft daarvoor dus al een smak geld tegen de kwestie gegooid.

Wel merkt Techcrunch op dat nergens staat of Google voor of tegen de verstrengde wetgeving heeft gelobbyd. Al lijkt dat ergens wel een uitgemaakte zaak, aangezien de site zelf veel risico’s liep mochten beide voorstellen zijn goedgekeurd.

Toch is Google pas de derde grootste lobbyist in de zaak. Zo gaf RIAA, de Amerikaanse muzieksector, 535.750 dollar uit. Op de tweede plaats staat The Information Technology Industry Council, een lobbygroep namens bedrijven als Microsoft, Cisco, Dell, eBay, Intel en andere techgiganten.

Om een goed overzicht te krijgen kan je hier bekijken welke grote bedrijven hoeveel geld hebben uitgegeven aan SOPA en PIPA. Zo zien we dat ook Amazon, Visa, Disney, RIM, Time Warner, Sony, Universal, de filmindustrievereniging MPAA en Motorola Mobility (momenteel overgenomen door Google) de geldbuidel hebben opengetrokken om voor of tegen de antipiraterijwet te strijden.

Advertentie