Voor het eerst in de geschiedenis weet Bing in de VS de zoekmachine van Yahoo te kloppen in populariteit. Al blijft die positie marginaal in de schaduw van Google. Volgens marktonderzoeksbureau ComScore haalde Microsofts zoekmachine Bing in december afgelopen jaar een marktaandeel van 15,1 procent, 0,1 procent meer dan de maand ervoor. Yahoo gaat erop […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Voor het eerst in de geschiedenis weet Bing in de VS de zoekmachine van Yahoo te kloppen in populariteit. Al blijft die positie marginaal in de schaduw van Google.

Volgens marktonderzoeksbureau ComScore haalde Microsofts zoekmachine Bing in december afgelopen jaar een marktaandeel van 15,1 procent, 0,1 procent meer dan de maand ervoor. Yahoo gaat erop achteruit en zakt van 15,1 procent in november naar 14,5 procent in december.

Onder de motorkap gebruiken Bing en Yahoo dezelfde zoektechnologie. Beide sloten eind 2009 een overeenkomst waarbij Bing de zoekmachine bij Yahoo zou worden. Sindsdien slinkt het marktaandeel van Yahoo langzaam ten voordele van Bing. Een jaar geleden hadden Yahoo en Bing respectievelijk 16 en 12 procent marktaandeel.

Bing klopt Yahoo in de VS maar Yahoo blijft marktleider.

Maar zelfs als je het succes van beide spelers optelt, kom je nog niet aan de helft van Googles marktaandeel. De zoekmachine verwerkte in december 65,9 procent van alle zoekopdrachten in de VS. Dat komt neer op 12 miljard zoekopdrachten. Bing voerde er 2,7 miljard uit en bij Yahoo komt dit op 2,6.

Verder in de top vijf is Ask goed voor 2,9 procent van alle zoekopdrachten. AOL doet het met 1,6 procent nog een stuk minder.

Europa
In Europa staat Google overigens nog steviger in zijn schoenen als het op zoekopdrachten aankomt. Hier zit het bedrijf zowat overal boven de negentig procent marktaandeel. Volgens een rapport van Hitwise, dat zoekverkeer analyseert, is dat in Nederland en België respectievelijk 95 en 96 procent.