De verkoop van kranten in digitale vorm zit in de lift. Vooral The New York Times scoort. In zes maanden verdrievoudigde het aantal betalende abonnees. De nieuwste oplagecijfers van de Amerikaanse kranten bevatten goed nieuws. Dat was al lang geleden. De grote kranten in de Verenigde Staten zagen hun digitale oplage stijgen tussen april en […]

De verkoop van kranten in digitale vorm zit in de lift. Vooral The New York Times scoort. In zes maanden verdrievoudigde het aantal betalende abonnees.

De nieuwste oplagecijfers van de Amerikaanse kranten bevatten goed nieuws. Dat was al lang geleden. De grote kranten in de Verenigde Staten zagen hun digitale oplage stijgen tussen april en eind september. Er zijn dus meer mensen dan een jaar eerder die betalen voor toegang tot hun artikels. De cijfers omvatten zowel de betaalde toegang tot nieuwssites als de verkoop van digitale versies van de krant op dragers zoals de Apple iPad.

Vooral The New York Times (NYT) doet het uitstekend. Die krant waagde deze lente een grote gok: een paywall op hun website zorgt ervoor dat bezoekers elke maand maar een beperkt aantal artikels kunnen lezen. Gelegenheidslezers merken er niets van, maar regelmatige gebruikers moeten betalen.

Aantal digitale abonnementen verdrievoudigd
Het model schijnt te werken. De bezoekerscijfers van de site en de inkomsten uit onlineadvertenties nemen amper af, terwijl het aantal betalende digitale abonnees verdrievoudigd is tot 380.000. Daardoor stijgt ook de totale oplage van de krant met 25 procent ten opzichte van zes maanden eerder, van 917.000 naar 1,15 miljoen exemplaren.

Dit laatste in tegenstelling tot andere grote kranten. The Wall Street Journal zag zijn totale oplage met één procent dalen, USA Today met 2,5 procent.

Compensatie nog onvoldoende
De heropleving betekent overigens niet dat de NYT uit de problemen is. Een analist van Citigroup berekende onlangs dat de nieuwe digitale abonnees de fors dalende inkomsten van advertenties in de gedrukte krant niet kunnen compenseren.

De Amerikaanse cijfers stemmen de Vlaamse kranten hoopvol. “Wij hebben hier geen bloedbad in de krantenverkoop gekend zoals in de Verenigde Staten”, zegt Patrick Lacroix, de directeur van de Vlaamse Dagbladpers die de Vlaamse kranten vertegenwoordigt. “Maar we hopen dat we dezelfde richting op kunnen gaan als de Amerikaanse kranten, naar meer betaald digitaal aanbod, maar dan op een geleidelijke manier.”

Het aantal digitale abonnees op De Standaard is het afgelopen jaar bijna verdubbeld, van 2.500 tot bijna 5.000. Dat zegt Gert Ysebaert, de uitgever van Corelio. “Die groei is zo goed als volledig toe te schrijven aan de Apple iPad”, zegt hij. De Vlaamse kranten hebben heel wat te danken aan Apple. Het lanceerde de iPad en een systeem voor de verkoop van losse nummers en abonnementen via de iTunes-winkel.

Vlaams alternatief
“Dat iTunes-model werkt heel goed, maar toch moeten de Vlaamse kranten op zoek naar alternatieven”, zegt Patrick Lacroix. Op kranten die via iTunes worden verkocht neemt Apple immers een commissie van dertig procent. Als digitale inkomsten een groter deel van de totale omzet gaan uitmaken, wordt dat percentage steeds zwaarder om te dragen.

De Belgische kranten werken nu aan een eigen onlinewinkel die in het voorjaar van 2012 op de markt zou komen. De nieuwe winkel zal gebaseerd zijn op de HTML5-technologie, wat betekent dat de digitale kranten gelezen kunnen worden op apparaten van verschillende fabrikanten, niet alleen de iPad.

De Amerikaanse cijfers suggereren dat het beperken van de toegang tot de website kan leiden tot meer verkoop. Gert Ysebaert ziet echter geen reden om ook op de websites van De Standaard en Het Nieuwsblad over te gaan op een model met een "teller", zoals de NYT. In ons land gebruikt enkel de krant De Tijd er een. Uitgever Mediafin claimde onlangs dat De Tijd en zusterkrant L"Echo 7.400 digitale abonnees hebben.