Bijna negen van de tien Amerikaanse reclamebureaus zijn van plan om Facebook te gebruiken in hun campagnes. Tegelijk verschuift de focus verder van traditionele media naar digitale kanalen. Dat zijn in een notendop de conclusies van een enquête van Strata bij 900 reclamebureaus in de VS. Dit bedrijf levert advertentiesystemen en polst elk kwartaal naar […]

Advertentie

Bijna negen van de tien Amerikaanse reclamebureaus zijn van plan om Facebook te gebruiken in hun campagnes. Tegelijk verschuift de focus verder van traditionele media naar digitale kanalen.

Dat zijn in een notendop de conclusies van een enquête van Strata bij 900 reclamebureaus in de VS. Dit bedrijf levert advertentiesystemen en polst elk kwartaal naar de intenties van de reclamesector. Daaruit blijkt dat 89 procent van plan is om Facebook te gebruiken in een campagne. Dat is tien procent meer dan drie maanden geleden.

Een op vijf respondenten zegt dat hij binnen één tot drie jaar meer zal uitgeven aan digitale media (op websites, in applicaties enzovoort) dan aan traditionele kanalen zoals kranten en televisie. 36 procent zegt dan weer dat dit nooit het geval zal zijn in hun bureau.

Een van de opvallendste resultaten uit de rondvraag is dat het digitale platform qua populariteit bijzonder dicht bij die van televisie komt. 34 procent van de respondenten noemt digitaal de eerste keuze als kanaal om te adverteren. Televisie doet het met 35 procent slechts een procent beter.

Sociale media
Facebook blijft de dominante speler als er wordt gekozen om een sociaal netwerk te gebruiken. YouTube neemt met 39 procent de tweede plaats in, gevolgd door Twitter (39 procent) en LinkedIn (22 procent). Google Plus wordt slechts door 14 procent van de ondervraagde reclamebureaus opgenoemd. Dat is bijna de helft minder dan een kwartaal geleden, toen de hype rond Plus nog een stuk groter was.

Advertentie