Wie een product koopt op het internet, aan de deur of per telefoon heeft binnenkort twee weken de tijd om zich te bedenken en het terug te sturen. Dat heeft het Europees Parlement beslist. Het keurt daarmee het compromis goed dat met de lidstaten gevonden werd over een modernere consumentenbescherming. Omdat de bestaande wetgeving nog […]

Advertentie

Wie een product koopt op het internet, aan de deur of per telefoon heeft binnenkort twee weken de tijd om zich te bedenken en het terug te sturen.

Dat heeft het Europees Parlement beslist. Het keurt daarmee het compromis goed dat met de lidstaten gevonden werd over een modernere consumentenbescherming.

Omdat de bestaande wetgeving nog van vóór de digitale revolutie stamt, zijn consumenten die aankopen doen via het internet doorgaans niet goed beschermd. Gepieker of de bestelde producten wel op tijd geleverd zullen worden of in goede staat zullen zijn en de grote verschillen in consumentenbescherming tussen de verschillende lidstaten zijn bovendien een rem op grensoverschrijdende handel. De nieuwe consumentenrichtlijn moet ook daar een einde aan maken.

Wie op het internet, via de telefoon of aan de deur iets koopt, zal veertien dagen de tijd hebben – vanaf het moment van ontvangst – om zich te bedenken. Laat de verkoper na de consument te informeren over dit recht op bedenktijd, dan krijgt de koper een jaar de tijd om het product terug te sturen. De kosten voor het terugsturen zijn wel voor rekening van de consument.

Vliegtuigtickets
Europa maakt ook komaf met ’verborgen kosten’ bij bijvoorbeeld vliegtuigtickets. Die zijn voortaan verboden, net als het vooraf (ongemerkt) aanvinken van diensten waardoor de prijs eveneens hoger is dan verwacht.

In eigen land reageert het VBO vrij positief op de nieuwe regels, maar men betreurt het dat “deze richtlijn de onrechtmatige toepassing van bepaalde beschermingsmaatregelen door de consument niet kan uitsluiten”.

Advertentie