We hebben met zijn allen hard gelachen tijdens de Basta-aflevering op Eén waarin de arme Mobistar-veiligheidsman Mathieu aan het lijntje werd gehouden door een valse helpdesk. Ik beken, ook ik zat met een flinke grijns voor mijn tv. Wie dit hilarische stukje televisie toch moest gemist hebben kan het hier herbekijken. Moraal van het verhaal? Mobistar […]

We hebben met zijn allen hard gelachen tijdens de Basta-aflevering op Eén waarin de arme Mobistar-veiligheidsman Mathieu aan het lijntje werd gehouden door een valse helpdesk. Ik beken, ook ik zat met een flinke grijns voor mijn tv. Wie dit hilarische stukje televisie toch moest gemist hebben kan het hier herbekijken. Moraal van het verhaal? Mobistar moet zijn klantendienst verbeteren, en meer specifiek het callcenter. Snel en drastisch. Punt aan de lijn. Mobistar had die boodschap ook begrepen en zette de dag nadien al alle zeilen bij om de schade te beperken.
 

Maar meteen daarna was er al een nieuw ‘wetenschappelijk’ onderzoek – een deathmatch tussen de websites van Mobistar en Base zelfs – dat Mobistar én Base met de grond gelijkmaakte. De resultaten werden door heel wat online media gretig overgenomen, zonder dat ze daarbij even keken naar de waarde van het onderzoek. En die waarde was, in onze ogen alvast, toch erg beperkt.

Het lijkt helaas een trend te worden om middels wat snelle cijfers of spectaculaire ‘onderzoeksresultaten’ te scoren. Niet alleen in de sector van usability maar ook in de bredere ICT-sector. Of zo’n onderzoek überhaupt representatief is, of het volgens de regels van de kunst wordt uitgevoerd, of de resultaten juist worden geïnterpreteerd, het lijkt allemaal weinig belangrijk. Zolang het maar spectaculaire titels oplevert.

Nu zijn wij de eersten om een goed onderzoek te promoten, zelfs als de resultaten niet meteen positief zijn voor de bedrijven of organisaties in kwestie. We durven zelf ook al een keer de puntjes op de i zetten, zoals mag blijken uit een van onze meest recente onderzoeken omtrent de gebruiksvriendelijkheid van provinciewebsites.

Maar het opzetten van deathmatches tussen concurrenten, het gebruiken van cijfers zonder enige statistische relevantie, het platbombarderen van de media met nietzeggende onderzoekjes en kreten… dat heeft toch gewoon als effect dat we binnenkort geen enkel cijfer nog au serieux gaan nemen?

Onderzoek, ja. Cijfers, graag! Maar dan wel professioneel en onderbouwd. Dus weg met de snelle scheenschopperij en met het misbruiken en opzettelijk fout interpreteren van cijfers met een zeer beperkte waarde.

Dood aan de deathmatch dus!