Google geeft al zijn werknemers duizend dollar extra voor de feestdagen en verhoogt hun salaris voor 2011 met minstens tien procent. Dat concludeert de economische blog Business Insider uit een interne Google-memo die het in handen kreeg. De loonsverhoging en bonus worden aan alle 25.000 werknemers toegekend. Daarbij wordt geen rekening gehouden met hun functie in […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Google geeft al zijn werknemers duizend dollar extra voor de feestdagen en verhoogt hun salaris voor 2011 met minstens tien procent. Dat concludeert de economische blog Business Insider uit een interne Google-memo die het in handen kreeg.

De loonsverhoging en bonus worden aan alle 25.000 werknemers toegekend. Daarbij wordt geen rekening gehouden met hun functie in het bedrijf. Maar wie zich het afgelopen jaar extra verdienstelijk heeft gemaakt, krijgt meer.

Beter nog, om te zorgen dat de mensen echt duizend dollar op hun rekening krijgen, betaalt Google zelfs de belastingen op het bedrag. De internetgigant ontdekte dat werknemers liever extra loon krijgen dan een bonus. Op salaris kunnen ze namelijk elke maand rekenen, op bonussen en aandelenopties niet. En dus verhuist Google een deel van de verloning weg van bonussen, in het salaris.

Charmeoffensief?
Google wil met de extra verloningen aan zijn werknemers duidelijk maken dat het een goede werkgever is. “We willen zeker zijn dat je je gewaardeerd voelt voor je werk”, schrijft Google-baas Eric Schmidt in de interne nota. “We willen de beste mensen blijven aantrekken bij Google.”

En het is duidelijk dat het charmeoffensief niet enkel gericht is op de huidige werknemers bij Google. Het bedrijf heeft immers al publiek gereageerd op de gelekte memo, iets wat het eigenlijk nooit doet. “Hoewel we meestal niet reageren op interne zaken, geloven we dat concurrentiële verloning belangrijk is voor de toekomst van het bedrijf”, vertelt een woordvoerder van Google aan technologieblog TechCrunch.

Technologiebedrijven in Californië hebben het moeilijk om geschikt personeel aan te trekken. Ze vissen namelijk allemaal in dezelfde vijver van IT’ers. En dus is het belangrijk om te boek te staan als goede werkgever en zo de beste specialisten aan te trekken. In die zin is de verrassende opslag van de Google-medewerkers makkelijk te begrijpen.