Meer business en minder bits. Dat is een van de belangrijkste trends voor opleidingen in bedrijven. Het aspect efficiëntie speelt een cruciale rol. Opleidingen moeten voorts niet alleen de deelnemers zelf upgraden, maar ook hun cv. Er lijkt een belangrijke trend aan de gang in de markt van opleidingen: de grens tussen typische IT- en […]

Meer business en minder bits. Dat is een van de belangrijkste trends voor opleidingen in bedrijven. Het aspect efficiëntie speelt een cruciale rol. Opleidingen moeten voorts niet alleen de deelnemers zelf upgraden, maar ook hun cv.

Er lijkt een belangrijke trend aan de gang in de markt van opleidingen: de grens tussen typische IT- en managementopleidingen en hun doelpubliek lijkt meer en meer te vervagen.

“Een belangrijke trend is de sterke interesse vanuit de business in onze langdurige ICT-managementopleiding”, merkt ook Luc Lutin, die op de Vlerick Management School verantwoordelijk is voor de opleidingen rond IT-management en Business Process Management. “Deze opleiding werkt inspirerend voor iedereen die betrokken is bij projecten met een duidelijke IT-component.

De opleiding op zich is helemaal niet technisch, maar benadert informatietechnologie vanuit een businessperspectief”, aldus Lutin, die ook de interesse voor businessprocessmanagement ziet toenemen. “De focus op interne efficiëntie heeft de nood aan expertise in businessprocessmanagement sterk doen toenemen”, stelt hij.

Ook bij populaire opleidingen
De focus op het zakelijk aspect en de processen duikt ook op in de reeks van opleidingen die in de lift zitten. Een vaak terugkerende opleiding is ITIL, en meer bepaald de laatste versie ervan: v3.

ITIL (dat staat voor Information Technology Infrastructure Library) is een referentiekader voor het inrichten van de beheerprocessen binnen een ICT-organisatie.

Vooral bij dienstverleners scoort deze opleiding hoog. Eveneens enorm populair zijn projectgerichte opleidingen zoals PMI-PMP en Prince2. Diezelfde opleidingen doen het ook heel goed bij externe opleidingscentra. “Opleidingen rond ITIL Service Manager en Prince2 zitten duidelijk in de lift”, bevestigt Olivier Balladini, salesmanager bij Business Training.

Balladini merkt ook de opmars van bedrijfsspecifieke opleidingen. “Die hebben vaak een ingekorte duurtijd en zijn doelgerichter”, stelt hij.

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.