Zoekopdrachten van Yahoo worden voortaan verwerkt door Bing. Na een testperiode wordt de samenwerking in de eerste landen uitgerold. Voor gebruikers verandert er weinig. Zij krijgen enkel “Powered by Bing” te zien onderaan de pagina. Maar achter de schermen worden zoekopdrachten van Yahoo en Bing door dezelfde zoekmachine (die van Bing) verwerkt. De aanpassing werd […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Zoekopdrachten van Yahoo worden voortaan verwerkt door Bing. Na een testperiode wordt de samenwerking in de eerste landen uitgerold.

Voor gebruikers verandert er weinig. Zij krijgen enkel “Powered by Bing” te zien onderaan de pagina. Maar achter de schermen worden zoekopdrachten van Yahoo en Bing door dezelfde zoekmachine (die van Bing) verwerkt.

De aanpassing werd al een tijdje getest, maar is nu volledig klaar voor de VS en Canada. In de praktijk geldt dat voor meerdere landen, want als Belgische of Nederlandse gebruiker werk je ook gewoon met de Amerikaanse versie.

De samenwerking is het gevolg van een lange soap tussen Microsoft en Yahoo. Eerstgenoemde wou de zoekmachine begin 2008 overnemen voor 44,6 miljard dollar. Yahoo vond dat te laag, waarna er verschillende keren werd onderhandeld.

Vorige zomer kwamen de twee tot een akkoord. Microsoft zal tien jaar lang de zoekdiensten van Yahoo verzorgen, waarbij er afspraken zijn gemaakt rond de advertenties bij die resultaten.

Voor Microsoft is de samenwerking belangrijk in de strijd met Google. Die neemt (volgens junicijfers van Comscore) in de VS 65,8 procent van alle zoekopdrachten voor zijn rekening. Microsoft (11 procent) en Yahoo (17,1 procent) halen gezamenlijk 28,1 procent.

Yahoo blijft zijn overige diensten, zoals e-mail, wel zelf aanbieden. Aan Mercury News zegt het bedrijf dat het zijn IT-infrastructuur voor het indexeren nu heeft uitbesteed, zodat ontwikkelaars zich kunnen richten op nieuwe producten.