Apple gaat de gegevens van 150 miljoen iTunesgebruikers bestuderen om meer advertenties te kunnen verkopen. Dat gebeurt via de nieuwe iAd-technologie. Daarmee wil Apple de gegevens van zijn gebruikers toegankelijk maken voor externe adverteerders, weliswaar op anonieme basis. Het grote voorbeeld is Google, dat gerichte advertenties linkt aan zoekopdrachten. Apple wil iets dergelijks doen door […]

Apple gaat de gegevens van 150 miljoen iTunesgebruikers bestuderen om meer advertenties te kunnen verkopen. Dat gebeurt via de nieuwe iAd-technologie. Daarmee wil Apple de gegevens van zijn gebruikers toegankelijk maken voor externe adverteerders, weliswaar op anonieme basis.

Het grote voorbeeld is Google, dat gerichte advertenties linkt aan zoekopdrachten. Apple wil iets dergelijks doen door gebruikersprofielen op te stellen op basis van wat de gebruikers downloaden in iTunes, welke apps ze gebruiken en welke media ze online raadplegen. Op zijn website zegt het bedrijf dat demografische gegevens, apps-voorkeuren, smaak in muziek, televisie en films en ook locatie tot de ‘standaardopties’ voor adverteerders behoren.

Mannelijke dertigers met kinderen
Unilever werkt bijvoorbeeld samen met Apple om advertenties voor de Dove Men+Care-zeep te richten aan getrouwde mannen van achter in de dertig met kinderen.

Steve Jobs zei in juni dat hij al voor zestig miljoen dollar aan advertenties heeft verkocht via iAd. Klanten zijn onder meer Unilever, Nissan en AT&T.

Apple heeft voor iAd wel het privacybeleid gewijzigd. Daartegen is al in verschillende landen geprotesteerd. Twee leden van het Amerikaanse Congres hebben een gezamenlijke brief aan Apple-topman Steve Jobs geschreven. Dat voorbeeld werd al snel gevolgd door twee Nederlandse parlementsleden. En ook de Duitse minister van Justitie maakt zich zorgen. Apple zegt wel dat gebruikers ervoor kunnen kiezen om geen advertenties te ontvangen op basis van gebruikersgegevens (opt out).

Dit jaar zal de markt voor mobiele online-advertenties in de VS groeien tot 583 miljoen dollar, volgens het gespecialiseerde bureau EMarketer. In 2013 zou het om 1,56 miljard dollar gaan.