Van alle Belgische topmannen krijgt Telenetbaas Duco Sickinghe in De Standaard het beste rapport. Duco Sickinghe duikt gewillig op handen en knieën onder een bureau wanneer de fotograaf van de krant hem vraagt of hij misschien kan poseren met een kabel in de hand. "Bedoel je zoiets?" vraagt hij wanneer hij weer opduikt met een draad […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Van alle Belgische topmannen krijgt Telenetbaas Duco Sickinghe in De Standaard het beste rapport.

Duco Sickinghe duikt gewillig op handen en knieën onder een bureau wanneer de fotograaf van de krant hem vraagt of hij misschien kan poseren met een kabel in de hand. "Bedoel je zoiets?" vraagt hij wanneer hij weer opduikt met een draad die hij ergens uit een aansluiting heeft getrokken. Zoiets, ja.

Het toneeltje zegt al veel over de baas van Telenet: Duco Sickinghe is enthousiast, energiek en voortvarend. En hij heeft echt geen last van kapsones.

De Standaard: Telenet maakt pas sinds vorig jaar deel uit van de Bel20-index, en meteen eindigt u al als eerste in het rapport van de CEO, uitgereikt door De Standaard. Verrast?
Duco Sickinghe: "Verrast zeker. En natuurlijk hartstikke trots. Maar de eerste keer al onmiddellijk in de top eindigen, daar krijg je natuurlijk wel een beetje hoogtevrees van [lacht].

"Volgens de criteria die jullie hanteren, is die eerste plaats natuurlijk vooral een erkenning voor het bedrijf, en voor de vele teamleden die we hier hebben en die we in de loop der jaren gehad hebben.

"En ten slotte, maar niet in het minst, wil ik ook onze raad van bestuur vermelden. Onze bestuurders hebben de voorbije negen jaar bij momenten echt heel hard mee aan de kar getrokken."

De jury vond het een positief punt dat u zich omringt met sterke mensen, en hen ook de ruimte geeft om te groeien.
"Tja, ik moét me wel omringen met mensen die veel ambitie en veel ideeën hebben. U kent de gemeenplaatsen: als leider moet je inspireren en moet je coachen, en je moet dat leuk vinden. Maar wat soms onderbelicht blijft, is dat je ook de beste dief van ideeën moet zijn binnen je bedrijf. Je moet je omringen met mensen die goede ideeën genereren. En het is jouw rol de beste ideeën eruit te pikken en voor het voetlicht te brengen, en andere goede ideeën misschien nog even in de wachtkamer te zetten.

"Dat is ook een groeicurve, die je van buitenaf misschien niet zo erg ziet. Niet alleen de omzet en de winst van Telenet zijn de voorbije jaren sterk gegroeid, ook het managementpotentieel is geweldig toegenomen. Als we dat niet hadden ontwikkeld, hadden we niet zo succesvol kunnen zijn.

"Er zijn ook heel goede mensen geweest die hier nu niet meer werken, maar die wel een superbelangrijke bijdrage hebben geleverd. Je kunt een bedrijf ook bekijken als een soort leger. En de opstelling van een leger verandert in functie van de veldslag die je moet leveren. Dat geldt ook voor de organisatie van een bedrijf. De markt verandert, de producten veranderen, en dat vereist aanpassingen in je organisatie."

Voor het hele interview kan je terecht op De Standaard Online.